55 سال از آن گذشته است که دیلن در مورد چگونگی تغییر زمان مطالبی بیان کرد و ما اکنون در سال 2020 هستیم و زمان هم سریع تر از همیشه در حال گذر است. مشاغلی مانند شرکت حمل و نقل پستی، آژانس های مسافرتی، نجاری دارند جای خود را به مشاغل تازه ای مانند مدیر علوم داده، مشاور انرژی خورشیدی، و توسعه دهنده رمز ارزهای دیجیتال می دهند.

اما یک موقعیت جدید شغلی به سرعت در حال رشد است که هم موانع ورود آن کم است و هم پتانسیل شغلی بسیار زیادی دارد. هیجان انگیز است؟ پس اجازه بدید که شما را با یو ایکس رایتینگ را آشنا کنم.

UX Writing چیست ؟ با به زبان فارسی خودمان یو ایکس رایتینگ چیست؟

UX Writing هنر ساختن متونی است که در رابط کاربری محصولات دیجیتال (وب سایت، برنامه های موبایل و …) ظاهر می شود. دقیقا مانند دنیای نشر سنتی، از این متن به عنوان کپی یاد می شود. اما یو ایکس رایتنیگ با کپی رایتینگ متفاوت است زیرا هدف آن هدایت کاربر از طریق رابط کاربری به روش ارتباط مستقیم است.

هر چقدر برنامه ها و وب سایت هایی که از آنها استفاده می کنیم پیچیده تر می شوند، نیاز به راهنمایی واضح در داخل آنها نیز افزایش می یابد. اما فارغ از این، چون این محصولات دیجیتال به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، ما به عنوان کاربران به دنبال مواردی هستیم که طبیعی ترین و روان ترین تجربه کاربری را به ما می دهند.  این تغییرات در نحوه تعامل با فناوری منجر به ایجاد ux writing به عنوان یک رشته در نوع خود شده است.

یو ایکس رایتینگ , ux writing , نویسنده تجربه کاربری

یک ux writer در واقع چه کاری انجام می دهد؟

یو ایکس رایتر هنری است که یک نمونه از آن در هر محصول دیجیتالی یافت می شود. این می تواند شامل متن روی دکمه ها، منوها، پیام های خطا و موارد دیگر می باشد. ما این تکه های کوچک متن را میکروکپی می نامیم.

یو ایکس رایتر ها وظیفه دارند پیام محصول را از داخل به خارج منتقل کنند برای انجام اینکار به طور موثر، آنها باید درک عمیق و کاملی از کاربر کسب کنند و اغلب تحقیقات ux را انجام دهند.

بسیاری از ux رایتر ها کپی رایتر های سابق یا حال حاضر هستند. اما در حالی که کار یک کپی رایتر کمک به فروش یک محصول است، اما یک نویسنده تجربه کاربری بیشتر از این کار را انجام می دهد. آنها باید با ایجاد تجربه ای که زندگی روزمره افراد را بهبود می بخشد به کاربران ارزش دهند.

به یاد داشته باشید که از یک نرم افزار چگونه برای دسترسی به کتابچه راهنمای کاربر استفاده می شود؟ به من اعتماد کنید، امروزه دفترچه راهنما دقیقا در داخل برنامه گنجانده شده است. این باعث می شود که وظیفه نویسنده ux این باشد که کاربر را از طریق تجربه دیجیتالی به یک روش دیداری راهنمایی کند و یک پلی میان نیازهای کاربران و اهداف شرکت ایجاد نماید.

اما نویسندگان ux کل روز زمان شان را صرف نوشتن میکروکپی نمی کنند. آنها همچنین به ایجاد صدای برند یا صدای محصول کمک می کنند و اطمینان حاصل می کنند که همه تولیدکنندگان محتوا در سازمان می توانند به راحتی صدای آن را درک کرده و از آن استفاده کنند. برای انجام اینکار یو ایکس رایتر ها یک راهنما برای سبک تولید محتوا ایجاد می کنند – یک سند که در تمام شرکت اصول نوشتن و دستورالعمل های مربوط به کپی و محتوای محصولات یک شرکت را بیان می کند.

در یک فضای فلسفی، نویسندگان ux باید برای کاربران خود بجنگند. بنابراین هر وقت یک طراح ، توسعه دهنده یا مدیر محصول چیزی را پیشنهاد می کند که ممکن است برای کاربر نامشخص باشد، نویسنده ux باید بایستاد و بگوید که چگونه این ویژگی کار می کند، کار یا پروژه باید بتواند با وضوح بیشتری با مخاطب ارتباط برقرار نماید.

در دنیای طراحی محصول، دریافت یو ایکس رایتر شبیه زمانی است که اولین گوشی هوشمند خود را به دست آورده اید. شما هرگز نخواهید فهمید که چقدر به یک ux رایتر احتیاج دارید تا زمانی که فرصتی برای همکاری با یک نویسنده ux با استعداد داشته باشید.

بیشتر از نوشتن فقط یک میکروکپی

برخی تصور می کنند که نقش یک نویسنده ux ایجاد پیام های خطاهای هوشمندانه مانند نسخه زیر است. اگر چه ایجاد پیام های سرگرم کننده یا خنده دار (اما هنوز هم مفید) اغلب بخشی از کار است، اما آن جنبه ای بسیار کمتر از آنچه فکر می کنید وجود دارد.

یو ایکس رایتینگ , ux writing , نویسنده تجربه کاربری

نویسندگان ux در اصل همان طراحان محصول هستند که جزئی از تیم طراحی محصول هستند و از ابتدا ایجاد یک سایت، برنامه یا ویژگی جدید کمک می کنند. آنها در واقع بخشی از تیم دیجیتال هستند که تصمیم می گیرند کدام ویژگی ها را به محصول دیجیتال بیفزایند. برخی می گویند نویسنده ux خلاق ترین عضو تیم است زیرا آنها از این خلاقیت برای یافتن راه حل هایی برای مشکلاتی که کاربر نهایی با آن مواجه می شوند استفاده می کنند.

ایجاد رابط کاربری دیجیتال آسان اصلی ترین رسالت آنها هستند.

به عنوان مثال: زمانی که وظیفه نوشتن یک پیغام خطا را بر عهده دارید، نویسنده ux لازم است یک پیغام رباتیکی مانند شکل زیر بسازد.

یو ایکس رایتینگ , ux writing , نویسنده تجربه کاربری

یک چیزی که نگرانی کمتری ایجاد کند و قابل درک تر باشد. آنها باید صدای محصول را در نظر داشته باشند و پیامی مفید ایجاد کنند. به این مثال از Dropbox نگاهی بیندازید:

یو ایکس رایتینگ , ux writing , نویسنده تجربه کاربری

یک پیغام 404 برای کاربر ناامید کننده است، بنابراین نویسندگان Dropbox به ما نشان می دهند که آنها حواس شان به ما هست و راهکار های جایگزینی را پیشنهاد می دهند.

نقش نویسندگان ux در تیم های تولید محصولات در سراسر جهان

شگفت زده شده اید که شغلی مانند این وجود دارد؟ اما بسیاری از شرکت ها تا همین اواخر از آن بی خبر بوده اند. با این حال برخی شرکت ها مانندWix ،Booking ، Google که پیش بینی درستی از درک از ارزش نویسنده ux را داشتند در حال شکوفایی هستند.

این شرکت ها محصولاتی را به مشتریان شان ارائه می دهند که زندگی آنها را ساده تر می کند، و این به دلیل تاثیری که نویسندگان ux روی آن محصولات داشته اند است.

به عنوان مثال booking.com به ازای هر 5 یا 6 طراح یک نویسنده ux دارد. در مقابل شرکت اوراکل در مواجهه با تغییرات کندتر است  و نسبت آن نزدیک 1:100 است و محصول آن به همین دلیل آسیب خواهد دید. حتی اگر این محصولات کاملا متفاوت باشند، ما هنوز می توانیم فرم ثبت نام آنها را با هم مقایسه کنیم. فرم زیری یکی از فرم های booking.com است.

یو ایکس رایتینگ , ux writing , نویسنده تجربه کاربری

و این یکی برای اوراکل است. برای کدام سرویس ترجیح می دهید که ثبت نام کنید؟

یو ایکس رایتینگ , ux writing , نویسنده تجربه کاربری

فیلد های زیاد نرخ خروج را افزایش می دهند. تیم های تجربه کاربری (از جمله نویسندگان تجربه کاربری ) باید با استفاده از فن آوری های موجود ( به عنوان مثال با استفاده از حساب کاربری گوگل یا فیس بوک) روش های کاربر پسند برای ثبت نام را پیدا کنند.

از آنجایی که شرکت ها متوجه ارزش داشتن یک نویسنده اختصاصی ux به عنوان بخشی از تیم محصول شده اند. موقعیت های زیادی برای نویسندگان ux ایجاد و سریع پر می شود. به عنوان مثال booking.com از 20 نویسنده تجربه کاربری در کمتر از یکسال به 60 نفر رسیده است و wix دارای یک انجمن نویسندگی با تقریبا همین تعداد نویسندگان تمام وقت است.

بسیاری از شرکت های دیگر نیز درک کرده اند که داشتن تنها یک نویسنده در تیم محصول و تعداد کمتری هم در بخش بازاریابی کافی نیست. همین امر باعث افزایش چشمگیر استخدام نویسندگان ux می شود.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *