اگر به لیست صد فیلم پرفروش سینمای آمریکا نگاهی بیندازیدمتوجه می‌شوید که اکثر این فیلم‌ها فیلم‌های علمی تخیلی با جلوه‌های ویژه هستند که موردتوجه مخاطبان قرارگرفته‌اند.

برای فیلم‌های علمی و تخیلی انتخاب لوکیشن بسیار سخت است؛ خصوصاً زمانی که داستان فیلم در فضا رقم بخورد. تکنولوژی کروماکی این مشکل را برای فیلم‌سازان حل کرده است.

تاریخچه

 در سال ۱۹۱۸ تکنیک حذف تصویر پس زمینه اولین بار پا به عرصه سینما گذاشت. این کار ابتدا با پرده مشکی انجام می‌شد بعد از آن والت‌دیزینی برای تلفیق فیلم با انیمیشن خود اولین بار با کمدی آلیس در سال ۱۹۲۰ از همین تکنیک با پرده سفید استفاده کرد.

اما پس از پیدایش فیلم‌های رنگی تکنیک حذف علمی‌تر شد. استفاده از نگاتیوهای پوشیده شده از بلورهای حساس بهطیف‌های رنگی خاص  و فرکانس‌های تعیین‌شده نور ازدستاوردهای پدر تکنیک کروما کی، آقای پترو والاهوس به شمارمی‌آید.

کروماکی چیست؟

در خیلی از فیلم‌ها که لوکیشن خاصی دارند ابتدا تصاویر تمامی بازیگران  روی یک پرده سبز ضبط می‌شود سپس به‌وسیله نرم‌افزارهای مخصوص این کار پرده سبز از پشت بازیگران حذف می‌شود و تصویر موردنظر کارگردان جایگزین آن می‌شود.

چرا پرده سبز؟

هر رنگی قابلیت کروماکی شدن را دارد، اما همان‌طور گفته شد ابتدا ازپرده‌های سفید و سبز برای این کار استفاده می‌شد ولی از نمونه رنگ‌هایدیگر که استفاده‌شده است  می‌توان به فیلم ماتریکس بارنگ ماژنتا (مابین سرخ و سرخابی)، فیلم Airforce1  بارنگ قرمز، فیلم آپولو ۱۳ بارنگ نارنجی و دهه‌ی ۷۰ میلادی هالیوود که از رنگ زرد برای کروماکی استفاده می‌شد. اما بعد از پیدایشفیلم‌های رنگی علم کامپوزیت پیشرفت کرد و کارگردانان دریافتند که پرده سبز(یا آبی؛ امروزه از آبی هم برای کروماکی استفاده می شود) به دلیل داشتن بیشترین تضاد بارنگ پوست انسان بهترین انتخاب برای پرده کروماکی می‌تواند باشد.

دلیل دیگری برای انتخاب رنگ سبز یا آبی این است که سنسور اغلب دوربین‌هایتصویربرداری از سطوح حساس به رنگ سبزبیشتری نسبت به رنگ‌های آبی و قرمز تشکیل‌شده که این امر سبب می‌گردد که کمترین نویزدر رنگ سبز باشد، پس بهتر است از رنگ سبز برایپس‌زمینه‌ی کروماکی استفاده شود .

البته همان‌طور که گفته شد همه دوربین‌های فیلم‌برداری از این قانون پیروی نمی‌کنند.

در کروماکی باید از پرده‌های ضخیمی که نور را منعکس نمی‌کننداستفاده گردد و همین‌طور نورپردازی خوب باعث می‌شود که سایه کاراکترها روی پرده دیده نشده و کار کروماکی راحت‌تر وتمیزتر انجام شود.

چگونه از کروماکی استفاده کنیم؟

1- فاصله سوژه از پرده

سوژه‌ی خود را حداقل در فاصله ۳ متری پرده قرار دهید،فاصله‌ی ۴ تا ۵ متر آرمانی است، البته باید در نظر داشت که لازم نیست تمام فضای شما بارنگ سبز یا – آبی پوشانده شود زیرا نقاطی از تصویر که سوژه در مقابل آن نباشد به‌راحتی با نرم‌افزارهای این کار قابل‌حذف است.

2- فاصله دوربین از پرده

دوربین را تا حد امکان دور از سوژه قرار دهید.به‌این‌ترتیب پرده سبز یا آبی خارج از فوکوس خواهد بود و درنتیجه چین‌وچروک احتمالی پرده کمتر دیده خواهد شد.

3- نورپردازی

نورپردازی باید منطقی و درست باشد. پرنور کردن فضا نه‌تنها عمل key  کردن را آسان نمی‌کند بلکه موجب افتادن سایه سوژه روی پرده سبز خواهد شد و کروماکی عملاً بی‌فایده خواهد بود. گرفتن ۱ تست اولیه و key  کردن می‌تواند کمک شایانی به خوب پیش رفتن کار شما بکند.

4- فیلتر نورپردازی

اگر از پرده آبی استفاده می‌کنید، نور پروژکتورهایبک‌گراندرا از فیلتر نارنجی یا زرد عبور دهید. دقت کنید که این فیلترها نباید خیلی تیره باشند. از کم‌رنگ‌ترین هااستفاده کنید. این کار باعث خواهد شد تا احتمال وجود رنگ آبی در موها یا لباس به‌صورت چشمگیری کاهش یابد. زیرا این backlight تکمیل‌کننده رنگ آبی شما خواهد بود و بعد از key کردن به‌صورت کاملاً سفید به نظر خواهد رسید. کاغذ کالک هم خوب است.

اگر از پرده سبز استفاده می‌کنید، نور پروژکتورهایبک‌گراند را از فیلتر ماژنتا عبور دهید، بعضی از دوستانتازه‌کار ماژنتا را با قرمز اشتباه می‌گیرند. لازم است دقت شود تا فیلتر ما ماژنترا باشد، آن‌هم ماژنتای ۱/۴ یا ۱/۲.

6- مشکلات

اگر مشکل در تصویربرداری به دوربین هم وارد است، از او بخواهید تا اشکالات احتمالی نور را توسط دوربین اصلاح کند. بدیهی است که این روش در صورتی کاربرد منطقی دارد که شما در حال پخش مستقیم ۱برنامه زنده هستید. وگرنه، این ریسک را نکنید و خرده‌کاری‌ها را به اپراتور یامسئول جلوه‌های ویژه محول کنید.

7- نوع پرده سبز

انواع پارچه آبی و سبز را در بازار شناسایی کنید،آن‌هایی را که برای کارتان مناسب بودند، با ذکر کد رنگ آرشیو کنید،دقت کنید که پارچه انتخابی‌تان باید کلفت، ۱۰۰% آبی یا۱۰۰% سبز باشد. نکته عجیب اما قابل‌توجه اینکه آبی۱۰۰% با سرمه‌ای فرق می‌کند،سرمه‌ای ترکیبی از آبی و مشکی و گاهی قرمز است، سعی کنید جنسی را انتخاب کنید که تا حد امکان ترکیب رنگی دیگری نداشته باشد وحتماً از پارچه‌هایی که نور را منعکس می‌کنند اجتناب کنید.

8- یکدستی نور

نور را یکدست کارکنید و بر روی مانیتوری که مستقیماً به دوربین متصل است، نتیجه کار را چک کنید تا نور یکدستباشد.

9- تنظیمات دوربین

دوربین را روی manual mode بگذارید تا امکان عملیات دستی داشته باشید. اینجاست که ۱ تصویربردار حرفه‌ای حکم ناجی را برای شما خواهد داشت.

این چندراه به همراه داشتن ۱ تصویربردار حرفه‌ای، ۱ مدیرجلوه‌های ویژه مطلع و ۱ منشی صحنه دقیق، به شما کمک خواهد کرد تا تصاویر بهتری را برای chromakey آماده کنید.

3 دیدگاه

  • محمد حسین اکبریان
    محمد حسین اکبریان

    ممنون از مطالب خوبتون

  • علی اکبر حسین زاده
    علی اکبر حسین زاده

    عالی
    در مورد فیلم هایی که از آن از پرده سبز استفاده شده است نیز بنویسید.
    ممنون

  • عادل خرسندیان
    عادل خرسندیان

    بسیار عالی
    خیلی مفید بود

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *