پرسونای مشتری چیست؟ پرسونای کاربر یا پرسونای مشتری نمونۀ ایده‌آلی از یک مشتری خیالی است که این معمولاً شامل اطلاعات آماری مانند سن، جنسیت، موقعیت مکانی و شغل و هم‌چنین اطلاعات روانشناختی که شامل علایق، نکات دوست داشتنی، موارد انگیزشی و نقاط درد است.
ساخت این آدم‌های خیالی  مبتنی بر شخصیت ایده‌آل مشتری‌های شما، به تیم محتوای بازار شما اجازه می‌دهد که به طور واضح آن‌ها را بشناسد و به بخش‌های مجزا تقسیم کند. بعد از اتمام این موارد متوجه می‌شوید که شما نمی توانید  همه چیز برای همۀ افراد باشید و باید روی افرادی که به محصول یا خدمات شما مرتبط هستند تمرکز کنید.

 سوالاتی که شما باید در زمانی که در حال طراحی پرسونا مشتری هستید به آن توجه کنید:

  1. اطلاعات آماری آن‌ها چیست؟
  2. شغل آن‌ها و رتبه شغلی‌شان چیست؟
  3. یک روز در زندگی آن‌ها به چه شکل است؟
  4. ناراحتی یا مشکلاتی که آن‌ها به دنبال راهی برای حل آن هستند، چیست؟ و شما چگونه می‌توانید برای حل آن به آنها کمک کنید؟
  5. ارزشمند‌ترین چیزهایی که برای آن‌ها مهم است، چیست؟
  6. اهداف‌شان چیست؟
  7. اطلاعات خود را از کجا به دست می‌آورند؟
  8. معمولی‌ترین اعتراض آن‌ها نسبت به محصولات یا خدمات شما چیست؟

پرسونا مشتری , پرسوناچه تعداد پرسونا باید بسازید؟

به طور قطع به تعداد مشتری‌ها و نوع مشتری‌هایی که شما در حال خدمات‌دهی به آن‌ها هستید، بستگی دارد. بهترین حالت این است که ابتدا ۲ یا ۳ پرسونایی که اکثریت فروش شما به آن اشخاص است را هدف قرار دهید.

تجارتی مانند سامسونگ محصولات و خدمات گسترده‌ای دارد و به صدها پرسونا نیاز دارد. معمولا شرکت‌های کوچکتر و ساده‌تر بین 3 تا 5 پرسونا نیاز دارند. از چند کلاس یا بخش می توانید برای تجزیه مشتری خود استفاده کنید؟

همان‌گونه که به طور مستقیم با پرسونای خود صحبت می‌کنید محتوا بسازید.

هرچه را که می‌خواهید توضیح دهید، به گونه‌ای تصویرسازی کنید که انگار در حال ساختن صفحات وب، بلاگ، ویدیو و یا دارید با یک شخص واقعی به عنوان پرسونای خود صحبت می‌کنید.

پرسونا , پرسونا مشتری ,طراحی پرسونا

بخش های بازار

برای اینکه مستقیماً بتوانید این محتوا را برای هر پرسونا افزایش دهید، ممکن است نیاز باشد چندین نسخه از موضوعات مشابه را ایجاد کنید. برای هر پرسونا می‌توان به روش و هدفی خاص محتوا ‌نوشت. تصور کنید در حال فروختن قایق گرادی وایت (grady white) هستید، تحقیقات بازار نشان داده است که ۸۰ درصد از قایق هایگرادی وایت به مردان متاهل در رنج سنی ۳۲ تا ۴۹ سال و یا مردان مجرد رنج سنی ۲۸ تا ۳۵ سال فروخته شده است. اگر چه که برند یکسان است اما برای تطبیق با هر دسته از این گروه‌ها شما نیازمند ساخت محتوای بازاریابی متفاوت هستید، چرا که هر یک از گروه‌های مشتری ممکن است انگیزه‌ها و نیازهای متفاوتی داشته باشند.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *