چگونه می‌توانیم محیط کار جذاب و پویایی داشته باشیم ؟ برای دانستن نکات مهمی که اغلب نادیده می‌گیریم خواندن این مقاله توصیه می‌شود.

7 نکتۀ نامریی و به شدت مؤثری در محیط کار که می‌تواند باعث بالا رفتن راندمان شود:

1. گل و گیاه:

وجود گل و گیاه در محیط کار موجب شادی و کاهش استرس و افزایش کارایی می شود. به محیط زیبایی و طراوت می‌بخشد، هوا را تصفیه می‌کند و آلاینده‌های مضر را از بین می برد .


2. هارمونی رنگ و تعادل نور:

در هر محیطی بنا به فعالیتی که در آن انجام می‌شود باید رنگ مناسبی در نظر گرفته شود. همچنین نور هم باید با رنگ محیط متناسب باشد. شرایط کاری شما در به کار گرفتن رنگ‌ها مؤثر است، مثلآ برای میحط‌های پر‌تحرک و پویا باید از رنگ‌های سرد و آرام‌بخش از قبیل سبز و آبی استقاده کرد. برای محیط‌های بدون رفت و آمد ارباب رجوع، رنگ‌های گرم مثل قرمز و نارنجی می‌تواند مناسب باشد. برای دانستن مطالب بیشتر در مورد انتخاب رنگ مناسب به مقالۀ روانشناسی رنگ‌‌ها مراجعه کنید.

3. رایحه‌های مطبوع:

حس بویایی قوی‌ترین حس انسان است و بیشترین اثر را بر فعالیت ذهن دارد. عطر لیمو‌ترش تمرکز و آرامش خیال را بالا برده و خشم، ناراحتی و اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. اسطوخودوس می‌تواند استرس را مهار کند. رزماری و دارچین برای تقویت حافظه و رفع خستگی جسمی و سردرد مناسب هستند. نعنا به عنوان بالابرنده سطح انرژی، ذهن را

عود

 تقویت کرده و باعث افزایش قدرت تفکر و تمرکز می‌شود.

4. قفسه برای دسته‌بندی وسایل:

قفسه یکی از راه‌های استفاده بهینه از فضا است که باعث می‌شود محیط مرتب به نظر برسد و لوازم را سریع‌تر و راحت‌تر پیدا کنیم.

5. دمای مناسب در محیط:

یکی از مهم‌ترین عوامل بروز خستگی و افت کارایی، دمای محیطی است که در آن زندگی یا کار می‌کنیم. دمای خیلی گرم یا خیلی سرد سبب بروز ناراحتی‌های جسمی و روانی می‌شود و کارایی را مختل می‌کند. کار کردن در محیط خیلی گرم سبب خستگی، سردرد و کرختی بدن می‌شود. محیط سرد نیز باعث کاهش حساسیت و گزگز انگشتان می‌شود. دمای 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 40 تا 65 درصد برای محیط اداری توصیه می‌شود.

6. صندلی‌های ارگونومیک:

هنگامی که مدتی طولانی پشت میز یا کامپیوتر بنشینید، در نواحی مختلف بدن، فشار را احساس خواهید کرد، تمام این‌ها، عوارض استفاده از صندلی نامناسب و غیر ارگونومیک است.

7. میز کار تمیز و مرتب:

میز کار آشفته شما مانع از بکار گرفتن توانایی‌هایتان در انجام کارها شود. اینکه مدام به دنبال وسایل خود بگردید نیز باعث اتلاف وقت و عدم تمرکزتان می‌شود. بهتر است وسایل غیر ضروری روی میز کار خود نداشته باشید.

2 دیدگاه

  • سبف
    سبف

    بسیار عالی باید بعضی نکات رو در محیط کارم ترتیب اثر بدم

  • شمس
    شمس

    جالب و مفید بود
    ممنون

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *