راه اندازی یک تیم جامع محتوا، این دقیقا نقطهای است که اکثر بنیانگذاران یک کسب و کار کم میآورند. آنها در ابتدا خودشان شروع به تولید محتوا میکنند، اما بعد از گذشت مدت زمانی از شروع کسب و کارشان در ادامه راه دچار مشکل میشوند چرا که آنها مجبورند بسیاری از کارهای دیگر را خودشان نیز انجام دهند و اولین گزینهای که از آن کنارهگیری می کنند تا به بقیه کارها برسند، تولید محتوا است.
اینجاست که داشتن یک تیم محتوای خلاق و سرحال به کار سازمان شما خواهد آمد. اگر شما هم یک بنیانگذار کسب و کار هستید، این تیم را به گونهای تشکیل دهید که افراد صحیح، در مکانهای مناسب با شرح وظایفی متناسب با توانمندی تولید محتوایی آنها قرار گیرند. در این صورت شما یک سیستم پیشرفته تولید محتوا خواهید داشت که مانند یک خط تولید عمل میکند و دیگر نیازی نیست شما ورودی آن را تعیین کنید.
تیم حرفه ای تولید محتوا به چه اعضایی نیاز دارد؟
اما به نظرتان این تیم به چه افرادی احتیاج دارد؟ یا شاید بهتر باشد بپرسیم، این تیم برای شکل گرفتن به چه مهارتهایی نیاز دارد؟ فرقی ندارد شما اسم نقشها را چه می گذارید؟ مدیر محتوا یا سردبیر محتوا یا هر چیز دیگری ولی اگر تمایل دارید یک تیم حرفهای داشته باشید باید مشابه این نقشها را در تیمتان داشته باشید:
- استراتژیست محتوا
- نویسنده
- طراح گرافیک
- مدیر تولید
- مدیر تبلیغ و ترویج
- تحلیگر
شاید برای شروع لازم باشد، یک نفر بیش از یک مسئولیت را قبول کند، اصلا شاید آن یک نفر هم شخص شما باشد! علاوه بر این ممکن است تیم خود را با ترکیبی از کارمندان تمام وقت، کارمندان پاره وقت، فریلنسرها یا یک شرکت یا آژانس تولید و توزیع محتوا تکمیل کنید. انتخاب با شماست و فقط به این نکته توجه کنید که این نقشها باید حداقل، تاکید میکنم حداقل این موارد و شرح وظایف را شامل شوند:
1. استراتژیست محتوا
این فرد معمار استراتژیهای محتوایی پروژههای شماست. بخشی از وظایف این فرد، تحقیقات مختلفی است که از جمله آنها میتوانیم به تحقیقات مخاطبان (Audience research)، تحقیقات کلمه کلیدی و سئو اشاره کنیم. مشخص کردن ساختار وبلاگ(کانال های محتوا، دسته بندیها و …) و ایجاد تقویم محتوا نیز از دیگر وظایف مهم یک استراتژیست محتوا به شمار میرود. میتوان گفت این فرد به عنوان مدیر پروژه فعالیت میکند و سایر افراد تیم محتوا را هدایت میکند.
اگر برای خودتان فقط تولید محتوا نمیکنید و به عنوان یک تیم تولید محتوا مجری کارهای برون سپاری هستید، استراتژیست محتوا باید خیلی بیشتر از حتی کارشناسان فروش شما با مشتری در ارتباط باشد. البته نویسندههای شما نیز بهتر است با مشتری در ارتباط باشد ولی حتما یک فرد که همان استراتژیست محتواست باید بیشترین ارتباط را با مشتریان داشته باشد.
در آمریکا، حق الزحمه یک استراتژیست بازاریابی به صورت میانگین 61 هزار دلار در سال است. اگرچه در برخی از سازمانها نیز مدیر کسب و کار یا با تجربهترین نویسنده این نقش را برعهده میگیرند.
2. نویسنده
نویسنده شما ، طبیعتاً کسی است که مطالب را می نویسد. به او یک جدول محتوا همراه با موضوعات، یادداشت ها و نظرات از استراتژیست محتوا و همچنین مشتری ارائه می شود و او بر مبنای این موارد سعی میکند محتوا را متناسب با پرسونای مخاطبان آن خلق کند.
متوسط حقوق سالانه یک نویسنده حرفه ای مستقر در ایالات متحده 42000 دلار در سال است اگرچه دستمزد نویسندگان مستقل بسته به تجربه و موقعیت آنها متفاوت است. نویسندگان بسیار فنی یا تخصصی می توانند هزینه بیشتری دریافت کنند. نحوه محاسبه دستمزد نویسندگان مستقل هم میتواند به صورت ساعتی، کلمهای یا بر اساس تعداد مقاله محاسبه شود.
3. ویراستار
ویرایشگر یا ویراستار، همانطور که از اسمش مشخص است قرار است محتوای شما را از نظر کیفیت و بی نقص بودن(فنی و نگارشی) تضمین کند. به طور کلی، نویسنده شما به دلیل آن که خودش محتوا را نوشته است، سخت میتواند آن را ویرایش کند و بسیاری از موارد نگارشی به چشمش نمیآید. برای همین این شخص پیش نویسها را از نویسنده دریافت میکند و آنها را ویرایش میکند و در صورتی که نیاز به تغییر اساسی باشد، قبل از ارسال مقاله به مدیر تولید، ویرایش های اساسی را انجام داده و با نویسنده مشورت میکند. در بسیاری از موارد، این نقش توسط استراتژیست محتوا یا نویسنده دیگری انجام می شود.
4. طراح و گرافیست
طراح شما هرگونه تصویری را که محتوای شما نیاز دارد، باید بتواند ایجاد کند. میتوانید هر تصویری را که دوست دارید در پست وبلاگ خود قرار دهید، اما یک تصویر اصلی که توسط طراح شما ایجاد شده است، به وبلاگ شما کمک می کند تا به نسبت سایر رقبا متفاوت و برجسته شود.
یک توصیه حرفهای: تصاویری که گرافیست شما برای محتوای شما ایجاد میکند، باید قابلیت انتشار در رسانههای اجتماعی شما را نیز داشته باشد.
حقوق و دستمزدها برای طراحان میتواند بسته به تجربه، موقعیت مکانی و مهارت فنی متفاوت باشد.
5. مدیر تولید
مدیر تولید شخصی است که تمام داراییهای محتوایی شما را در کنار هم قرار داده و محتوای شما را منتشر میکند. مدیر تولید به سالها تجربه نیاز ندارد، اما باید فناوریهای مختلف، برنامه های تحت وب و اپلیکیشنها را به خوبی بشناسد و بتواند دقیقاً دستورالعملهایی که در اختیارش قرار داده میشود، دنبال کند.
اصلی ترین وظایفی که یک مدیر تولید محتوا باید رعایت و مدیریت کند، عبارتست از:
- بارگذاری محتوا (نوشته و تصاویر) در بخش مدیریت محتوای وب سایت
- کمک به ارتقاء و به روزرسانی محتوا
- آماده کردن و برنامه ریزی انتشار خبرنامههای ایمیلی
- آماده کردن و انتشار محتوای های رسانه های اجتماعی
- محتوا را در زمان ارزیابی در اختیار شما قرار دهد
توجه: برخی از این موارد ، مانند خبرنامهها و رسانه های اجتماعی، ممکن است در رده “تبلیغ و توزیع” قرار گیرند. با این حال، اینها میتوانند (و باید) از قبل برنامه ریزی شوند، بنابراین بهتر است این کارها توسط مدیر تولیدی انجام شود که محتوای شما را برای انتشار تنظیم میکند.
6. مدیر تبلیغات و ترویج
شما ممکن است مدیر توزیعی داشته باشید که هم وظایف مدیر تولیدی شما را انجام میدهد و هم وظایف تبلیغاتی شما را بر عهده دارد. اما بسته به اینكه چه تاكتیكهای تبلیغاتی را به كار میبرید، ممكن است این نقش را به چند نفر اختصاص دهید.
ترویج محتوای شما به همان اندازه ایجاد آن اهمیت دارد. مدیر تبلیغات وترویج شما مسئولیت یافتن فرصت های اشتراک گذاری مطالب شما را بر عهده دارد. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ترویج از طریق در اختیار اینفلوئنسر قراردادن محتوا
ترویج محتوا از طریق رسانه های اجتماعی
ترویج محتوا از طریق گروههای اجتماعی(community)
دسترسی در مجامع طاقچه این غیر معمول نیست که نقش دستیار توسط یک “دستیار مجازی” یا VA مستقر در کشوری با نرخ دستمزد پایین تکمیل شود. فیلیپین یک مقصد محبوب برای دستیاران مجازی بسیار ماهر است. در صورت داشتن تجربه فنی بیشتر ، نرخ معمولی برای دستیاران مجازی در فیلیپین می تواند حدود 3-5 دلار در ساعت یا بیشتر باشد. تعداد زیادی از دستیاران مستقر در ایالات متحده نیز وجود دارند ، و میانگین نرخ آزاد آنها در جایی در محدوده 15 تا 20 دلار / ساعت سقوط می کند.
7. تحلیلگر و آنالیزور
این جمله بارها ارزش خواندن و شنیدن دارد:
تفاوت بین بازاریابی محتوا و تولید محتوای ساده تمرکز روی اهداف قابل اندازه گیری است.
وظیفه تحلیلگر محتوا شما سنجش عملکرد محتوای شما، جمع آوری اطلاعات و مرتبط کردن آن اطلاعات با اهداف تجاری شما است. تحلیلگر باید ترندهای مربوط به محتوای شما را که منجر به نتایج بهتری می شود، شناسایی کند. به عنوان مثال ، او ممکن است با تحلیل نتایج متوجه شود که مخاطبان شما عاشق پستهایی هستند که در آنها لیستهای مختلفی جمع آوری شده است. شما باید عاقلانه توصیه های او را گوش دهید و محتواهایی را که توصیه می کند، خلق کنید.
در بسیاری از سازمانها، معمول است همان شخصی که استراتژی محتوا را انجام میدهد، تجزیه و تحلیل را نیز انجام دهد. اما شما ممکن است تصمیم بگیرید که تحلیلگر شما فردی باشد که فقط به تحلیل دادهها میپردازد تا بهترین اطلاعات را جمع کند. تحلیلگر همچنین باید آزمایش های هوشمند A / B را برای بهینه سازی محتوای شما انجام دهد.
از لحاظ حقوق و دستمزد یک تحلیلگر بازاریابی محتوا تقریبا همان حقوقی را میگیرد که یک استراتژیست محتوا میگیرد.