برگزاری مسابقه در اینستاگرام بهترین راه برای جلب توجه توسط برند شما در یک پلتفرم با بیش از 1 میلیارد کاربر است. مسابقه و هدیه دادن باعث بالابردن نرخ تعامل صفحه شما میشود و باعث میشود تا محتوای شما توسط الگوریتمهای اینستاگرام مورد توجه واقع شود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا همه جوانب مسابقات اینستاگرامی را که گونه ای از تولید محتوا برای اینستاگرام است را بررسی نمائیم.
قوانین مسابقات اینستاگرامی
قبل از اینکه وارد اولین مسابقه اینستاگرامی خود شوید لازم است در مورد قانون گذاری در این مسابقات بدانید.
شاید یادگیری قوانین مسابقه اینستاگرامی مهیج ترین بخش برگزاری مسابقه نباشد ولی فهمیدن و دنبال کردن آنها یکی از مهمترین مسائلی است که به شما اطمینان میدهد که شما در راه برگزاری مسابقه موفق خواهید شد.
طبق قانون عمل کنید
قطعا هیچکدام از کسب و کارها قصد ندارند هنگام برگزاری مسابقه در اینستاگرام قانون را زیر پا بگذارند اما قوانین و مقررات حاکم بر مسابقه شما باید کامل باشد. زیرا این مسابقه برای هر کسی در هر جای جهان قابل مشاهده است.
مطمئن باشید که خودتان قوانین حاکم بر منطقه خودتان را درک میکنید. اگر تصمیم دارید مسابقه را خارج از محدوده فعالیت خود برگزار کنید از یک فرد مطلع برای نوشتن قوانین کمک بگیرید.
اگر تصمیم دارید با یک اینفلوئنسر همکاری کنید و به عنوان هدیه یکی از محصولات خود را در نظر گرفته اید، حتما باید قوانین مخصوص به افشای اطلاعات را رعایت کنید.
قوانین مسابقه خود را به طور واضح بیان کنید.
قوانین شما باید بگونه ای مطرح شود تا به راحتی توسط مخاطبانتان قابل شناسایی باشد. برای این کار میتوانید قوانین را در سایت خود یا به صورت یک پست در اینستاگرام مطرح کنید.
اینستاگرام را از موضوع دور کنید
مطابق قوانین اینستاگرام، شما باید بیان کنید که مسابقه شما توسط اینستاگرام حمایت، تایید و یا رد نمیشود.
تگ کردن الزامی نیست
اگر شما از مخاطبانتان درخواست کنید تا خودشان و یا دوستانشان را در صفحه شما و یا در پست و استوری جداگانه تگ کنند؛ مشکلی نیست. مشکل آنجا ایجاد میشود که این درخواست تبدیل به جزئی از مسابقه شود. به عنوان مثال شما نمیتوانید از کسی درخواست کنید تا شما را در عکسی که مربوط به محصولات و یا خدمات شما نیست تگ کند.
اینستاگرام کمک نمیکند
موضع اینستاگرام در قبال مسابقات مشخص است؛ شما را در مباحث تبلیغاتی کمک نمیکند. حتی اگر در حین یک مسابقه به مشکل بر بخورید هم موضع اینستاگرام مشخص است : “تمام مسئولیت این کار بر عهده خودتان است.”
ایده برای مسابقات اینستاگرامی
حالا شما با قوانین و نحوه اجرای یک مسابقه اینستاگرامی آشنا شدید. اکنون زمان آن رسیده است تا با انواع رایج مسابقات اینستاگرامی آشنا شوید. آشنایی با این نو مسابقات به شما کمک میکند تا بفهمید تا کدام یک برای برند شما مناسب تر است.
- لایک و یا کامنت برای برنده شدن
یکی از رایج ترین انواع مسابقه اینستاگرامی لایک کردن یا کامنت گذاشتن برای بردن در مسابقه است. این روش از آسان ترین روشهای برگزاری مسابقه به شمار میآید علت آسان بودن آن این است که هر فردی میتواند به سادگی در آن شرکت کند. این روش برای شما هم روش راحتی به حساب میآید زیرا نیازی به مشاهده و بازبینی کامنت و یا تگها ندارید.
- کپشن نویسی برای یک عکس
در طبیعت هر انسانی است تا حس شوخ طبعی و خلاقیت خود را به همه نشان بدهد، با برگزاری مسابقه و درخواست از دنبال کنندهه ایتان برای کپشن نویسی، این امکان را برای آنها فراهم میآورید.
تمام چیزی که شما در این دست مسابقه به آن نیاز دارید، یک عکس جالب و یا عجیب است. آن را بدون کپشن پست کنید و از مخاطبانتان بخواهید که کپشنهای خود را برای شما کامنت کنند.
- تگ کردن دوستان
این روش برگزاری مسابقه اینستاگرامی بهترین راه برای معرفی برند شما به کسانی است که نام برند شما را قبل از این نشنیده اند یا افرادی که هنوز شما را در اینستاگرام فالو نکرده اند. مفهوم ساده است، از فالوورهایتان بخواهید دوستانشان را در پست شما تگ کنند تا شانس برنده شدنشان افزایش یابد.
برای فرد تگ شده در زیر پست شما، اعلانی خواهد رفت و آن فرد پست شما را میبیند و با برند شما آشنا میشود.
- محتوای تولید شده توسط مخاطبان
مسابقه اینستاگرامی یکی از بهترین روشهای برای تولید محتوا اینستاگرام است که می توانید از آنها در شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. از مخاطبانتان بخواهید تا با محصولات شما عکس بگیرند و در اینستاگرام خود با تگ کردن شما به اشتراک بگذارید. این امر هم برای شما محتوا آماده را به ارمغان میآورد و هم برند شما را تبلیغ خواهد کرد.
- مسابقه در استوری
استوری را فراموش نکنید. شما میتوانید با استفاده از استوری یک مسابقه 24 ساعته با استفاده از ابزارهای اینستاگرام برگزار کنید. البته اگر از تبلیغات اینستاگرام استفاده کنید از مدت زمان به بیشتر از 24 ساعت خواهد رسید.
- شکار مرده خوار!
شکار مرده خوار روشی جالب و خنده داری برای ایجاد مشارکت برای برند شما خواهد بود. این روش به این صورت است که شما در پستی با عنوان کردن شرایط مسابقه و ارائه سر نخهایی به مخاطبانتان، از آنها میخواهید تا با دنبال کردن آن سر نخها برنده جایزه شوند و یا به آنها لیستی از دستورالعملها میدهید تا با انجام دادن آنها و پست یا استوری کردن آن بر روی برنده جایزه شما شوند.
نحوه اجرا کردن یک مسابقه اینستاگرامی
اهداف خود را مشخص کنید
مرحله اول در در برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی این است که شما باید هدفهای خود را برای برگزاری این مسابقه مشخص کنید. این که بدانید بعد از این مسابقه انتظار چه چیزی را دارید خیلی مهم است. آیا قرار است تعداد مخاطبانتان بیشتر شود؟ یا قصد افزایش نرخ تعامل را دارید؟
برای جزئیات برنامه ریزی کنید
بعد از مشخص شدن اهداف و مشخص شدن کلیات مسابقه، نوبت به برنامه ریزی جزئیات مسابقه میرسد. به عنوان مثال:
- شرکت کنندگان چه کاری باید انجام دهند
- قوانین و شاخصهای مسابقه شما چیست؟
- مسابقه شما تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
- آیا مسابقه شما نیاز به کمپین و هشتگ دارد؟ اگر بله آنها را مشخص کنید.
- برندهها قرار است چگونه اعلام شوند؟
موارد بالا تعداد کمی از مورد هایی است که قبل از شروع مسابقه باید برای آنها برنامه ریزی بکنید.
امکان شرکت در مسابقه را برای همه فراهم کنید
فراموش نکنید که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و اکثریت جامعه امکان دسترسی به آن را دارند. سعی کنید مسابقه را جوری برگزار کنید تا همه بتوانند با کمترین فعالیت در آن شرکت کنند.
جایزه مناسب و خوبی انتخاب کنید
جایزه مسابقه شما باید بگونه ای باشد تا افراد را ترغیب به شرکت در مسابقه بکند. این جایزه علاوه بر ارزش مادی باید دارای ارزش معنوی هم باشد، تا تصویر خوبی از برند شما در ذهن مخاطبان به جا بگذارد.
مسابقه را اجرا کنید و از موفقیت خود لذت ببرید
اکنون شما همه نکات را در مورد برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی میدانید، مسابقه را برگزار کنید و از موفقیت خود لذت ببرید