روانشناسی رنگ‌ها

در سال ۱۶۶۶، اسحاق نيوتن، دانشمند نامدار انگليسي، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفيد از يک منشور عبور داده شود، به رنگ‌هاي قابل رؤيت تجزيه مي‌شود. این کشف را میتوان شروع کار های گرافیکی دانست.
رنگ ها یکی از مهم ترین معیار ها برای یک کار گرافیکی است. رنگ است که باعث جذب مخاطب می شود و یا او را از هدف ما دور می‌سازد. رنگ‌ها تاثیر زیادی روی احساسات بیننده در ۹۰ ثانیه اول دیدن می‌گذارند.

در استفاده از رنگ باید همواره به نکات زیر توجه داشت:

  • اثر رنگ می‌تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
  • رنگ‌ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی‌کنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان می‌دهند.
  • یک رنگ در فرهنگ‌ها و مناطق مختلف تاثیر متفاوتی دارد.
  • هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می‌فرستد.
  • و می توان نتیجه گرفت که اگر در یک کار گرافیکی از رنگ مناسبی استفاده نشود، آن کار محکوم به شکست خواهد بود.

حال آنکه فهمیدیم رنگ ها در حوزه گرافیک بسیار مهم هستند در ذیل نگاهی به روانشناسی رنگ ها و انواع آنها می پردازیم.
در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ ها یکی از معیار های سنجش شخصیت به شمار می آید. رنگ ها نه در دنیای خارج بلکه در درون ما وجود دارند. به عنوان مثال چشمان خود را ببندید و یک موز را تجسم کنید؛ نا خود آگاه موز را به رنگ زرد تجسم کرده اید آنچه باعث می شود که شما موز را زرد تجسم کنید نوری وارد شده به چشم شما نیست، بلکه تصویری است که از قبل وجود داشته است.
نقش رنگ در محیط زیست انسان غیر قابل انکار است ؛ بشر از ابتدای خلقت با رنگ ها آشنا می شود و زندگی روزانه خود را با رنگ زرد و آبی شروع و با رنگ ابی تیره به اتمام می‌رساند.

رنگ های اصلی و فرعی در روانشناسی رنگ‌ها

رنگ‌های بنیادین یا اصلی، رنگ‌های قرمز، زرد و آبی هستند که به آن‌ها رنگ‌های اولیه نیز می‌گویند. رنگ‌های دیگر فرعی نامیده می‌شوند. برای مثال در رنگ‌های رنگین‌کمان، نارنجی، سبز و بنفش فرعی هستند. از ترکیب رنگ‌های فرعی نمی‌توان رنگ‌های اصلی را به وجود آورد ولی از ترکیب رنگ‌های اصلی رنگ‌های فرعی به دست می‌آید.

اثر رنگ ها بر روی انسان

رنگ‌های گرم و سرد-روانشناسی رنگ‌ها

با وجودي که اثر رنگ‌ها تا حدودي ذهني است و در مورد اشخاص مختلف فرق مي‌کند امّا برخي از تاثيرات رنگ‌ها داراي معني يگانه‌اي در سراسر جهان هستند.
رنگ ها را بر حسب دما بر دو نوع رنگ های سرد و رنگ های گرم تقسیم بندی می‌کنند.

1. رنگ های گرم مثل قرمز، زرد و نارنجی
این رنگ ها باعث ایجاد احساساتی چون آسایش و خصومت و عصبانیت می شود؛ القاء کننده گرمی و راحتی هستند اما باید توجه داشت که استفاده زیاد از رنگ های گرم در تصویر، باعث تضعیف برجستگی ای که باید در تصویر وجود داشته باشد می‌شود.

 

2. رنگ های سرد مثل سبز، آبی و بنفش
این رنگ ها احساس آرامش و به همان اندازه احساس غم و ناراحتی ایجاد می کند.؛آرام و راحت هستند؛ ممکن است بصورت غیر صمیمی و بی تکلف و ساده دیده شوند و برای انتخاب به عنوان پس زمینه مناسب هستند.اما باید توجه داشت که این رنگها احساس منفعلانه داشته و ممکن است برای تصاویر گرافیکی قوی مناسب نباشند.

به صورت کلی روانشناسی رنگ ها به تفکیک هر رنگ به شرح زیر است:

پرتقالی: صداقت آری، هوسبازی هرگز

سبز: کنجکاوی

فیروزه‌ای: اسرارآمیز و پندناپذیر

قهوه‌ای: قابل اعتماد

سیاه: خوش ذوقی ظرافت طبع

ارغوانی: رنگ عارفها و روانگران

صورتی: مورد علاقه دیگران

آبی: نظم، پشتکار، تنهایی

خاکستری: احساس بی نیازی

قرمز: خوش قلب اما خودپرست

 

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *