اقتصاد در حال رشدی با نام “تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به خرید و فروش‌کالا و یا خدماتی گفته میشود که خریدار، کالا یا خدمت مورد نظر خود را از طریق اینترنت و وب سایت‌های تجارت الکترونیک انتخاب و ازهمین راه نیز خریداری می کند.

آمارهای عجیب و امیداوار‌ کننده از اهمیت تجارت اینترنتی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران آمار جدیدی را منتشر و اعلام کرده است که بیش از 75 درصد از کل جمعیت ایران در سال 97 به اینترنت دسترسی دارند. این مرکز همچنین اظهار داشته در سال گذشته بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان خرید آنلاین توسط ایرانیان انجام شده است که پرداختشان نیز به صورت اینترنتی صورت گرفته‌ است. این آمار نشان از رشد ضریب توسعه تجارت الکترونیک و اعتماد مردم به بازار خرید آنلاین دارد.

همچنین در سال 96 بیش از 32 هزار میلیارد تومان فروش آنلاین با پرداخت در محل و ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین که پرداخت آن‌ها به شیوه‌هایی غیر از پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل، مانند پرداخت کارت به کارت، پرداخت با اعتبار حساب در سایت ‌های مذکور‌، واریز فیش بانکی و… انجام شده است.

آمار کل سال گذشته نشان می‌دهد که مجموعا بیش از 160 هزار میلیارد تومان حجم معاملات تجارت الکترونیکی بوده که این رقم بیش از 11 درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور است. این رقم در کشورهای پیشرفته معادل 20 درصد است و به نظر می‌رسد که ایران جایگاه نسبتا مناسبی با توجه به ظرفیت حوزه ICT درون خودش دارد.

در این آمار ذکر شده که نزدیک به نصف کسب‌وکارهای اینترنتی در پایتخت کشور هستند (46 درصد) و 77 درصدخریداران‌اینترنتی نیز از شهروندان پایتخت هستند. همچنین بیش از 44 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، خانگی هستند و 72 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی کمتر از 5 نفر کارمند دارند و فقط 6 درصد کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از 30 نفر کارمند دارند و شرکت‌های بزرگ هستند

در نهایت به آمار سنی شاغلین و فعالان حوزه تجارت الکترونیک می‌رسیم که در آن بیشترین رنج سنی با 43 درصد بین 30 تا 40 سال هستند و بعد از آن جوان‌ترها قرار دارند که با 36 درصد رنج سنی بین 20 تا 30سال هستند. در حال حاضر مشارکت زنان در این حوزه آنچنان بالا نیست و صرفا 9 درصد از افراد مدیر کسب‌وکارهای اینترنتی را بانوان تشکیل می‌دهند.

وب سایت محل حضور شما در عرصه‌ی تجارت الکترونیک

امروزه با فراگیر شدن اینترنت و در دسترس بودن همیشگی این نعمت در گوشی‌های موبایل و کامپیوترهای شخصی، داشتن یک وب سایت باعث میشود بیشتر و بهتر دیده شوید ، بدیهی است که در صورتی که وب سایتی مناسب برای کسب و کار خود نداشته باشید قطعا کسب و کار شما از دید این تعداد زیادی از مردم پنهان خواهد بود.

علاوه بر این موضوع وب سایت نشان‌دهنده حرفه ای بودن کسب و کار شماست،  یک وب سایت همواره در دسترس عموم مردم قرار دارد و به این ترتیب ۲۴ ساعته و در هر هفت روز هفته کسب و کار شما در دسترس عموم مردم قرار دارد.

وب سایت همانند یک کاتالوگ آنلاین است که همواره در اختیار عده زیادی از کاربران قرار دارد.

در یک سایت شما قادر خواهید بود خدمات و محصولات خود را بصورت آنلاین به مردم ارائه کنید و حضور در عرصه تجارت الکترونیک فرصت رقابت کسب و کار شما با غول های دیگر را فراهم می کند.

امروزه کاملا قابل درک است که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ از طریق تجارت الکترونیک و … به پیشرفت بسیار بالایی رسیده اند .

پیشرفت در کسب‌وکار با تجارتی بدون مرز

تجارت‌الکترونیک ‌به‌ مرز‌های‌جغرافیایی‌محدود نمی‌شوند.‌با استفاده از خدمات الکترونیک حتی شرکت‌های کوچک نیز

می توانند به بازاریابی های جهانی دسترسی یابند وخدمات یا کالا های خود را به فروش برسانند یا مواد مورد نیازشان را خریداری کنند.

اگر با این دیدگاه موافق هستید اولین سوالی که ممکن است برای شما به وجود آید این است که مزیت خرید اینترنتی یا همان طراحی سایت فروشگاه آنلاین در مقابل خرید سنتی چیست؟

  • تجربه ی خرید آسان و بی استرس
  • امکان تصمیم گیری درست برای خرید + خواندن نظرات دیگران کاربران و مشریانی که خرید انجام دادن
  • امکان آشنایی کامل با محصول به وسیله فیلم + بررسی
  • تحویل کالا در محل مورد نظر
  • اکثر فروشگاه های آنلاین دارای ضمانت اصالت و محل تست میباشد.
  • ثبت سفارش شما در زمان کوتاهی صورت میگیرد

صرفه اقتصادی تجارت الکترونیک و کسب‌وکار های آنلاین

طراحی فروشگاه آنلاین ، هزینه های شرکت ها را به طرز قابل توجهی کاهش میدهند.

  • بسیاری از فروشگاه های آنلاین‌دنیا، محل فیزیکی برای خرید کالا نداشتند و حتی تعدادی از این شرکت ها نیاز به انبار نیز نداشتند.
  • امکان مدیریت مشتریان و ارائه‌ی خدمات پشتیبانی به آنان راحت‌تر خواهد‌بود.
  • بخش عمده‌ای از مراحل فروش آنلاین به صورت اتوماتیک میباشد در واقع مراحل معرفی محصول‌، سفارش‌گیری و دریافت‌اطلاعات و دریافت‌وجه و مدیریت قسط در موارد خاص تماما برعهد‌ه‌ی نرم‌افزار بوده و نیازی به نیرو انسانی نمیباشد حتی قابلیت دیگر این فروشگاه ها سفارش گیری ۲۴ ساعت و شبانه‌روزی است.

تجارت بدون محدودیت

تجارت الکترونیک محدودیتی از جهت استفاده از امکانات ندارد چرا که از هر طریقی بتوانید محصولات و خدمات خودتان را معرفی کنید و بفروش برسانید در تجارت اینترنتی جای دارد حال این بستر شبکه های اجتماعی باشد یا سایت های اینترنتی تفاوتی ندارد مهم معرفی صحیح و هوشمندانه خدمات و محصولات شماست.

با استفاده از شبکه‌های‌اجتماعی و به ویژه اینستاگرام در ایران میتوانید به آسانی خدمات و محصولات خود را به کاربران این شبکه اجتماعی معرفی کنید وبخش بازاریابی خودرا تقویت و کسب و کار خود را رونق دهید. به همین منظور میتوانید مقاله قبلی ما را با عنوان تبدیل تهدید به فرصت در شبکه های اجتماعی بخوانید.

بهتر است در صورت راه‌اندازی وب‌سایت از راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی برای سایت و کسب‌و‌کار خود‌ غافل نشوید چرا که از این طریق می‌توانید باعث افزایش ترافیک وب‌سایت خود شوید.

بطور خلاصه دارا بودن وب‌سایت برای یک کسب و کار دارای مزایای زیر می باشد .

  • در دسترس بودن همیشگی کسب و کار شما برای عموم مردم
  • بیشتر دیده شدن و در نتیجه افزایش تعدا مشتریان
  • حرفه ای نشان دادن کسب و کار
  • کم هزینه بودن و بازده بهتر نسبت به سایر روش های تبلیغاتی
  • امکان رقابت با غول های کسب و کار
  • امکان ارائه خدمات بصورت آنلاین
  • امکان فروش محصولات بصورت آنلاین
  • امکان بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ
  • امکان بازاریابی از طریق ارسال پیامک انبوه
  • امکان اطلاع رسانی به کاربران ( تخفیف ها – جشنواره – اجناس جدید و … )
  • صرفه جویی در زمان برای جذب مشتری ( شما در خانه خود نشسته اید ، کاربران با یک سرچ ساده در گوگل و موتور های جست و جو گر با خدمات شما اشنا خواهند شد !)
  • عدم نیاز به مراقبت خاص از وب سایت
  • وب سایت یک کاتالوگ و ویترین آنلاین از کارهای شما

البته قابل ذکر است که هر وب سایتی یا شبکه اجتماعی  مناسب تجارت الکترونیکی نیست .

یک وب سایت برای اینکه موفق باشد باید طراحی مناسب و خدمات مناسب را دارا باشد تا بتواند نیازهای کاربران را رفع کند .

از سوی دیگر یک وب سایت باید قابل فهم و درک برای کلیه اقشار جامعه باشد تا کلیه افراد هنگام وارد شدن به سایت بتوانند از ان وب سایت استفاده کنند .

نقص قابل جبران تجارت الکترونیک

یکی از عیب های تجارت الکترونیک بی‌اعتمادی و نداشتن آگاهی مردم نسبت به فناوری های روز است و هم چنین شنیدن خبر‌های ناشی از کلاهبرداری‌های اینترنتی که باعث عدم اعتماد معامعلات تجاری در اینترنت میشود که باتوجه به آمار هایی که در ابتدا بیان شد باگسترش این تجارت و خرید های انجام شده وهم‌چنین تامین امنیت توسط پلیس فتا (فضای تولید و تبادل

اطلاعات) این بی اعتمادی به مرور و با‌گذشت زمان کمتر شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *