فرایند تولید محتوای خلاق، ممکن است مدت زیادی طول بکشد و هر آژانس رویکرد متفاوتی برای دستیابی به آن دارد. هیچ روش استانداردی برای تولید محتوا وجود ندارد و هر آنچه یک آژانس تولید محتوا ارائه می‌دهد، ممکن است کاملا با راهکار یک آژانس تولید محتوای دیگر متفاوت است.
این تنوع در تولید، مزایا و معایب خاص خود را دارد. البته در بسیاری از موارد تولیدکنندگان محتوا از روش‌هایی استاده می‌کنند که برای آن‌ها مشکل‌زا خواهد بود و به یک محصول بی کیفیت منجر می‌شود. در این مقاله که بر مبنای تحقیقات وب سایت معتبر forbes انجام شده است، به بررسی این روش‌های اشتباه و راهکار جلوگیری از آن‌ها می‌پردازیم.

تولید محتوا خلاقانه , ایده تولید محتوای خلاقانه15 اشتباه آژانس‌های تولید محتوا در فرایند تولید محتوای خلاقانه

1. کیفیت را فدای کمیت نکنید.
بعضی وقت‌ها تمرکز بیش از حد بر کمیت، کیفیت را نابود می‌کند. ما باید به دنبال تولید محتوایی باشیم، که جذاب باشد، لایک بخورد و وایرال شود.
مصرف کنندگان تقریبا هیچ وقت به خاطر دیدن حجم زیاد محتوای تولید شده برای خرید قانع نمی‌شوند ولی همواره حاضر هستند برای چیزی که برای آن‌ها جالب و سرگرم کننده است، هزینه بپردازند.

2. خلاقیت بیش از حد ممنوع
معمولا در جلسات خلاقیت، این پرسش نادیده گرفته می‌شود که «هدف چیست؟» ولی شما همواره در فرایند تولید محتوای خلاقانه این سوال را از خود بپرسید. خواننده و مخاطب قرار است به چه چیزی برسد؟ با شرکت شما تماس بگیرد؟ یک فیلم ببیند؟ یا برای وبینار شما ثبت نام کند. هدف اصلی را در تمام فرایند تولید محتوا از خلق مفهوم تا اجرا، در گوشه ذهن خود داشته باشید. اصلا آن را یک جایی مثل گوشه مانیتور، روی میز یا دیوار اتاقتان بچسبانید که همیشه آن را ببینید.

3. تولیدکننده محتوای بدون تحقیقات یک بازنده واقعی است
یکی از نکاتی که ما همیشه به مشتریان مان متذکر می‌شویم، این است که خلاقانه‌ترین محتواها بر مبنای اتفاق افتادن یا دیدن به وجود می‌آید. برجسته‌ترین برندهایی که شما می‌شناسید، محتواهای موثر و خلاقانه خود را بر مبنای تحقیقات درباره سفر مشتری(customer journey) تولید می‌کنند. شناخت این که مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه با برند شما ارتباط برقرار می‌کنند، در ساخت کمپین‌های جذاب و مورد اقبال مشتری خیلی خیلی خیلی مهم است.

4. ایده دهنده باشید، نه سفارش گیرنده
مشتریان، با آژانس‌ها همکاری می‌کنند تا محتوا تولید کنند، کارهای روابط عمومی انجام دهند، یا کار بازاریابی و طراحی سایت‌ آن‌ها را انجام دهند اما در اصل آن‌ها شما را برای ایده پردازی استخدام می‌کنند. یکی از مهمترین مشکلات آژانس‌ها نادیده گرفتن این مورد است. این آژانس‌ها اجازه می‌دهند مشتریان استراتژی را تعیین کنند و آن‌ها فقط سفارش گیرنده باشند. به عنوان یک آژانس تولید محتوا این نکته را در نظر داشته باشید که اول شما استراتژیست هستید و بعد تولید کننده خروجی مناسب.

5. از راه اندازی یک فرایند واضح و شفاف طفره نروید
کسب و کارهای زیادی هستند که هرگز یک فرایند واضح و شفاف یا یک فرایند مستندسازی شده ندارند. این حادترین مشکل این کسب و کارها است. زمانی که شما یک فرایند را مرحله به مرحله مستند کنید و نتایج آن را ثبت کنید، متوجه خواهید شد که چه بخش‌هایی از فرایند، درست کار می‌کند و به چه نتایجی منجر می‌شود. نقاط قوت و ضعف فرایندتان هم خیلی سریعتر شناخته خواهد شد.
البته در مستندسازی خیلی سخت نگیرید، قرار نیست فرایندتان را به سنگ نوشته تبدیل کنید، فقط یگ گوشه‌ای آن را یادداشت کنید.

6. دخالت در کار تیم خلاقیت ممنوع
یک مشکل رایج که در آژانس‌های مختلف تولید محتوا به چشم می‌خورد، این است که تمامی اعضای تیم می‌خواهند در فرایند خلاقیت، شریک باشند. البته این افراد آزاد هستند که نظرات خود را مطرح کنند، اما در فرایند تصمیم گیری نباید نقش مستقیم داشته باشند. چرا که آن‌ها در این حوزه متخصص نیستند و نیاز محتوایی مشتری را هم به خوبی نمی‌شناسند و دخالت آن‌ها در تصمیم‌گیری می‌تواند بحران آفرین باشد.

7. برای مکانیک ماشین، کتاب الکترونیک نسازید
هر ایده محتوایی، برای هر کسب و کار و هر مدل درآمدی مناسب نیست. این اشتباه را نکنید، بهترین راه حل این مشکل، این است که در فرایند تولید محتوا، ماموریت و چشم انداز کسب و کار را درنظر بگیرید و به این سوالات هم پاسخ دهید:
این محتوا قرار است چه کاری انجام دهد؟ کجا قرار است منتشر شود؟ یک مگاپست است؟
8. همه افراد قرار نیست در همه کمپین‌ها باشند
بعضی از کمپین‌های محتوایی شما، علاقمندان زیادی در تیم شما دارد و همه افراد دوست دارند بر روی آن‌ها کار کنند. اینجوری در دام هزینه و زمان مضاعف می‌افتید. در ابتدای هر کمپین، یک تیم کوچک خلاقیت تشکیل دهید و جلسات کوتاهی برگزار کنید. تیم‌های خلاقیت شما باید متناسب با بودجه شما باشد. البته خلاقیت را محدود نکنید. فقط افراد مناسب را انتخاب کنید.
9. بلندپروازی نکن آقای بازاریاب محتوا!
به عنوان بازاریاب ما همیشه یاد گرفته‌ایم که بزرگ فکر کنیم و این دقیقا زمانی که مشتری از ما می‌خواهد یک مشکل کوچک را برطرف کنیم، گریبان گیر ما خواهد شد.
برای حل این مشکل کافی است کار را پیچیده نکنید و نخواهید همه چیز را از نو طراحی کنید. اغلب تیم‌های محتوایی در این دام خلاقیت می‌افتند و هدف اصلی تولید محتوا را فراموش می‌کنند.

تولید محتوا خلاقانه , ایده تولید محتوای خلاقانه
10. به داده‌های آماری احترام بذار
یکی از بدترین اشتباهاتی که بنگاه‌ها مرتکب می‌شوند، این است که بیش از حد تبلیغ می‌کنند و افراد را با داشتن اطلاعات و همچنین با محتوا بیش از حد خسته می‌کنند. این یک حرکت عاقلانه نیست، چون شما به چوپان دروغگوی محتوا تبدیل می‌شوید و زمانی که حرف مهمی برای گفتن دارید، هم نادیده گرفته می‌شوید. برای حل این مشکل بهتر است برای شناخت مخاطبان خود وقت بگذارید. یکی از انواع این شناخت‌ها این است که بدانید چه زمانی آن‌ها فرصت دارند تا محتوای شما را دریافت کنند.
11. زمان مخصوص همکاری و همفکری داشته باشید
یکی از دام‌هایی که آژانس‌ها در آن می‌افتند، این است که زمان و فضای کافی برای همکاری و همفکری در خلاقیت در نظر نمی‌گیرند. این زمان در ویدئو کنفرانس یا از طریق پیام رسان‌ها و ایمیل‌ اتفاق نمی افتد. بهتر است در یک اتاق کنفرانس جمع شوید، تلفن همراه و لپ‌تاپ خود را کنار بگذارید تا بازدهی مضاعفی داشته باشید و زودتر به نتیجه برسید.

12. به مشتریان ایده آل خود بیشتر فکر کنید
برای من عجیب است که چرا خیلی از کسب و کارها و سازمان‌ها از مشتریان ایده آل خود شناخت کافی ندارند. زمانی که شما به دنبال خلق یک پیام خلاقانه برای مشتری می‌گردید و یا در حال طراحی استراتژی تبلیغ، باید علاوه بر هدف مشخص، به فرصت‌ها و چالش‌هایی که با مشتریان ایده‌آل خود دارید، توجه ویژه کنید.
13. یک آژانس تاریخ مصرف گذشته نباشید
دوره زمونه عوض شده و زمانی که آژانس‌های محتوا و تبلیغات مانند یک خط تولید بودند، گذشته است. این ساختارها، فرایندها و شغل‌ها و حوزه وظایف مشخص، خلاقیت را نابود می‌کند. بازار مدرن امروزی به دنبال تیم‌هایی است که عملکردشان خیلی سریع به یک خروجی مناسب منجر شود.
14. با بهانه تراشی و اولویت‌های غلط، تیم خود را ضعیف نکنید
سعی کنید با محدودیت‌گذاری‌ها و بهانه‌تراشی‌ها، این حس را به تیم خود القا نکنید که آن‌ها قدرتی ندارند و محدود هستند. به آن‌ها قدرت پیداکردن راه حل برای مشکلات کوچک و بزرگ را بدهید، آن وقت خواهید دید که فرایندهایتان مثل بنز کار می‌کند.
15. درگیر تکنولوژی‌های جدید و نوپا نشوید
یکی دیگر از مشکلات آژانس‌های خلاقیت، این است که با کوچکترین درخواست مشتریان به تکنولوژی‌های جدید روی می‌آورند. سعی کنید بر روی تکنولوژی‌های مورد استفاده خود تاکید کنید و در دام جابجاشدن بین تکنولوژی‌ها و متدهای مختلف نیفتید.

تولید محتوای خلاقانه

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *