تبلیغات بخش بسیار مهمی از هر کسب و کار به حساب میآید، سعی کنید آن را اصولی انجام داده و برای بهتر شدن آن زمان بگذارید. چون تبلیغات یعنی معرفی خدمات به مشتری و اگر این کار به نحو احسنت انجام نشود نه تنها فروش شما افزایش نخواهد یافت بلکه ضررهای سنگینی هم برای شما به ارمغان میآورد.
- کیفیت تبلیغات به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل برای بهتر شدن تبلیغات ویدئویی، بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، کاتالوگ، بروشور و همچنین تبلیغات آنلاین و پیامکی باید مورد استفاده قرار بگیرد. در اصل یکی از عواملی که به موفقیت یک تجارت کمک میکند تبلیغات است اما برای اینکه کیفیت تبلیغات را بیشتر کنیم باید تبلیغات دارای چند ویژگی کلی و مهم باشند.
- درنگاه اول جذب کند.
- قابل یادآوری باشد.
- مخاطبان را بشناسیم.
- سرگرمکننده باشد.
- هیجانانگیز باشد.
تبلیغات متناسب مشتری
چه مشتریهایی را هدف قرار دادید؟ در حالت ایدهآل، هر کسی که تبلیغات شما را میخواند، خواهان خرید محصول شما میشود، اما اگر تبلیغات شما درخور مخاطبین خاصی باشد که به محصول شما نسبت به دیگر افراد اهمیت بیشتری می دهند، نتایج بهتری بدست خواهید آورد. از لحن و زبانی استفاده کنید که برای مشتریان شما جذاب باشد. شاید برای گروه خاصی اهمیت نداشته باشد، اما بهتر است به قلب و ذهن افرادی نفوذ کنید که روزی مشتری وفادار شما خواهند شد.
بهعنوان مثال، اگر خدماتی ارائه میدهید که به افراد میتوانند شخصاً کتابهای خود را منتشر کنند، بهتر است تبلیغات شما لحنی ادبی و زیبا داشته باشد. به این ترتیب مخاطبان مورد نظر شما (افرادی که کتابهایی را نوشتهاند) میدانند که در شرکت شما کارشان به خوبی انجام میشود. اگر شما محصول یا خدماتی را تبلیغ میکنید که برای جمعیت جوان جذاب است، مثلاً یک نوع جدید آبنبات که رنگهای رنگینکمان را در خود دارد، نیازی به رسمی صحبت کردن وجود ندارد و بهتر است متن تبلیغ خیلی دوستانه و به زبان نوجوانان و جوانان نوشته شود. تا آنها پول توجیبی خودشان را برای خرید آبنباتهای رنگینکمانی شما خرج کنند. چرا؟ چون با لحن خود بر روی فکر آنها تأثیر گذاشتید.
اجتناب از شروع کلام با سؤال
در این مورد هم میتوانید با یک سؤال زیرکانه کار خود را به پیش ببرید. اما از سؤالات کلیشهای و تکراری جداً پرهیز کنید؛ مثلاً ” آیا به یک وسیله نقلیه احتیاج دارید؟” که جواب این سؤال کاملاً واضح است و کسی را جذب نمیکند. از مشتریها در حال حاضر هزاران سؤال مشابه پرسیده شده و آنها خسته شدهاند. شما باید کمی بیشتر تلاش کنید تا با تبلیغ مناسب توجه آنها را جلب کنید. سعی کنید از راههای خلاقانهتری به مشتریان خود اطلاع دهید که چیزی را که نیاز دارند، در دستان شماست.
برای مثال چه جوری جنس اصل را از تقلبی (فیک) تشخیص بدیم؟!؟
تبلیغات خلاصه و مفید
اهمیتی ندارد که تبلیغات شما کجا منتشر میشود. تبلیغات باید خلاصه و مفید باشد. مردم به تبلیغاتی که بیشتر از ۳۰ ثانیه از وقتشان را بگیرد، هیچ توجهی نمیکنند. آنها با آگهی شما زمانی مواجه میشوند که مشغول انجام کاری هستند، مثل خواندن یک کتاب یا پیادهشدن از تاکسی یا اتوبوس. تبلیغات شما باید آنقدر جذاب باشد که در چند کلمه بیشترین تأثیر را بر ذهن خواننده بگذارد.
از آنجا که آگهی شما کوتاه است، باید بسیار تأثیرگذار باشد. لحن مبهم نداشته باشید و اصل مطلب را بیان کنید.
از جملات کوتاه استفاده کنید. درک جملات طولانی در مدت زمان کوتاه بسیار دشوار است.
با کلمات بازی کنید تا جایی که در کمترین زمان و با کمترین کلمات بیشترین معنا و تأثیر گذاری را داشته باشید. حتی لازم نیست از یک جملۀ کامل استفاده کنید گاهی اوقات یک عبارت ۲ کلمهای هم میتواند بیشترین تأثیر را در مخاطب داشته باشد.
استفاده آگاهانه از تصویر
اگر امکان استفاده از عکس یا ویدئو در تبلیغات خود در را داشتید، به دقت درباره آن فکر کنید. قرار دادن یک عکس باعث میشود که شما از کلمات کمتر استفاده کنید. با استفاده از تصویر، توضیح جزئیات محصول و یا حداقل شرح ظاهر آن نیازی نیست. در عوض تنها کافیست یک ویدئو یا یک عکس با عنوانی جذاب و کمی توضیحات آماده کنید و آن را در فضای مجازی و یا وب سایت خود منتشر کنید.
تصویر یا ویدئو انتخاب شده به اندازۀ متنی که دربارۀ آن مینویسید اهمیت دارد. با انتخاب تصویر مناسب احساسات مشتریان و مخاطبین خود را درگیر تبلیغات خود کنید و در آنها اشتیاق خرید کردن را ایجاد کنید.
تست تبلیغات
تبلیغات خود را در چند جا منتشر کنید و بازخورد آن را بررسی کنید. در این مرحله شما روش تبلیغات خود را تست میکنید. امیدواریم فروش شما سیر صعودی پیدا کند. میتوانید تبلیغات خود را در جاهای مختلف با امکانات مختلف منتشر کنید برای مثال درشبکههای مجازی ارسال رایگان و یا تخفیف بیشتر را را در نظر بگیرید یا از مشتریان خود بپرسید که با محصولات یا خدمات شما از چه طریقی آشنا شدند.
با دریافت پاسخ از طرف مشتریان خواهید فهمید که تبلیغات شما کارساز و مفید بوده یا خیر! اگر جواب مردم دربارۀ آشنایی با شما از طریق مشاهده تبلیغات بود؛ این نشان میدهد که تبلیغات شما مفید بوده و توانسته توجه مخاطب را جلب کند.
درنهایت از هرم آگهی برای تاثیر بیشتر در تبلیغاتتان استفاده کنید.