بزرگ‌ترین دزدهای محتوا این 6 ایده رو از فینالیست ها دزدیدند.

تعداد زیادی ایدۀ خوب در وبلاگ‌ها در عرض یک سال منتشر شده است اما تقریبا غیرممکن است یک نفر بتواند به همۀ آن‌ها جذب شود و آن‌ها را به کار بگیرد.

نمونه‌هایی از بازاریابی محتوای سال 2018 آن‌قدر الهام‌بخش بود که برای من کاربردی شد. موقع پیشنهاد آخرین دسته از ایده‌ها برای دزدیدن، متوجه شدم فقط میشه یکی از آن‌ها را برداشت. اما من به روش خودم انجامش دادم.

من به دنبال روش‌هایی گشتم که بتونه در همۀ مدل‌های سازمانیِ b2b (فروش محصول یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر) – b2c  )فروش محصولات و خدمات مستقیما به مصرف کنندۀ نهایی) و سازمان های بزرگ و کوچک و مانند آن‌ها اجرا بشه. امیدوارم حداقل یکی از این ایده‌ها را سرقت کنید و با استفاده از آن نام تجاری خود را بزرگ کنید.

دزد محتوا

1. برای حمایت از تجربۀ موارد جدید از ایجاد کانال استفاده کنید.

به سرقت رفته از: ایوان پارکر، نسکار (Evan Parker, NASCAR)

هنگامی که استودیوی محتوا نسکار یک مجموعه مستند هشت قسمتی را به فیسبوک فروخت تا دیده شود، شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر ویدیو در ابتدای راه بود.

با داستانی قدرتمند در مورد اولین راننده آفریقایی-آمریکایی در مسابقات دیتونای 500، در سال 1969 یعنی؛ “پشت دیوار: بوبا والس” (Behind the Wall: Bubba Wallace ) که ماجراهای مختلفی در مورد مخاطبان رالی را نشان می داد، آغاز به کار کرد.

اما نه تنها انتظار داشتن که مردم آن مجموعه را ببینند، بلکه نسکار و فیس بوک به جایی رسیدند که می‌دانستند مخاطبان‌شان در مورد رالی چیزهایی یاد می‌گیرند. آن‌ها در فیسبوک و اینستاگرام پخش زنده داشتن، از دیگر اتومبیلرانان رالی و افراد مشهور برای تبلیغ استفاده کردند، و همچنین پس از مسابقات از ستارۀ کاریزماتیک رالی مصاحبه‌هایی تهیه می‌کردند.

در مجموعۀ پشت دیوار با بوبا والس تا آن زمان که در ماه جولای در مورد مورد آن نوشتیم، بیش از 12 میلیون بازدیدکننده جذب کرد.

مطمئنا، ممکن است شما بودجۀ تولید مستند هشت قسمتی را نداشته باشید. مسأله‌ای نیست. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که: هر محتوایی را که می‌توانید به عنوان یک تجربه تولید کنید و از همۀ منابع تبلیغاتی و کانال‌هایی که در درسترس دارید برای کمک به دیده شدنش استفاده کنید.

2.از داستان، داستان بسازید.

به سرقت رفته از: گلن لافولت، جی ال ال (Glenn LaFollette, Jones Lang LaSalle Incorporated)

بازاریابان B2B ممکن است تصور کنند که داستان‌های دلخواه مردم برای فعالیت B2C فراوانند اما اینطور نیست. با عرض پوزش از بازاریابان B2B، باید بگویم که شما اصلا به‌روز نیستید. اما می‌توانید داستان‌های پویای فوق العاده‌ای را در کسب و کارتان پیدا کنید.

“گلن لافولت” که استراتژی نام تجاری (برندینگ) و مطالب مهم در JLL را رهبری می‌کند، به تیمش کمک می‌کند تا بتوانند رمز و رازهای خدمات املاک تجاری را پیدا کنند، راهکار ارائه کنند و داستان‌های تاثیر گذار را از طریق متن و ویدیوها در وب‌سایت Ambitions جی ال ال پیدا کنند.

راز او؟ تمرکز بر داستان‌های مربوط به ساختمان‌ها نیست، بلکه در مورد افرادی که در داخل ساختمان‌ها کار می‌کنند و آموزش می‌بینند.

به عنوان مثال انتشارات Ambition جی ال ال یک داستان درمورد مؤسسۀ آموزش موسیقی دیترویت (DIME)ساخت. همان جایی که جی ال ال، از یک ساختمان محروم به یک فضای الهام بخش و آکوستیک مناسب برای یک مدرسه موسیقی تبدیل کرد.

اشتیاق و تعهد بنیانگذاران گروه و حمایت تیم جی ال ال از آن‌ها باعث شد در یک پیج (صفحه) شناخته بشن و با یک ویدیو به کارشون ادامه بدن.

به همین صورت، داستانش (به صورت ویدیویی) در مورد ثبت اختراع شرکت با توصیف حق ثبت اختراع شروع نمی شود، بلکه تیم مهندس جی ال ال در پشت صحنه است، داستان از یک پسربچه با قطعاتی در کارگاه الکتریکی پدرش شروع می شود.

داستان های معنوی و انسانی زیادی وجود دارد. کار “گلن” به ما یادآوری می کند که کار ما این است که آن‌ها را در جامعه B2B پیدا کنیم.

3. ایجاد اتاق طوفان فکری

 ربوده شده از: رندی بارتلمی، سیمانتک ( Randi Bartelmie, Symantec)

تعداد کمی از تیم های محتوا می توانند بدون یک تقویم کاری برای تولید محتوا کار کنند، مخصوصا در یک محیط سازمانی. اما برنامه‌ریزی‌های ماهانه برای زمانی که تحولات و تغییرات لحظه‌ای وجود دارد بسیار سخت‌تر انجام میشه.

“رندی بارتلمی” رهبر گروهی است که محتوای Norton The Internet Security Center را تولید می‌کند که به مردم کمک می‌کند تا امنیت دیجیتال را درک کنند و این‌که چطور بتوانند از آن استفاده کنند. (Norton نام تجاری مصرف‌کننده سیمانتک است.)

رندی یک برنامه ریزی دوگانه داره یعنی برای اطلاعات پیش بینی نشده و قابل پیش بینی. من عاشق تفکر پشت رویکرد سه گانه او هستم:

1. یک برنامه ریزی منظم برای تولید محتوا با عناوینی که مردم در مورد آن ها جستجو می کنند ایجاد کنید (با توجه به گزارشی که تیم سئو می دهد)
2.برای پاسخگویی سریع در مواقع لزوم آماده باشید.
3.پاسخگوی نیازهای فصلی باشید. برای مثال، در دو زمان پرداخت حقوق و خریدهای تعطیلات، تهدیدات امنیتی دیجیتالی افزایش می یابند.

با ایجاد توانایی پاسخ دادن به اتفاقات غیر منتظره، “رندی” و تیمش توانستند وقتی در مورد نفوذ به داده‌های Equifax خبر پخش شد، به سرعت واکنش نشان دهند. این تیم به سرعت تبلیغات بنری و پست های شبکه‌های  اجتماعی را ایجاد کردند که با کلیک کردن بر روی آن‌ها می‌شد اطلاعاتی دربارۀ فروش محصولات به دست آورد.

راه میانبر؟ برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنید، اما نباید بردۀ برنامه ریزیتون بشید. انعطاف پذیری کمی ایجاد کنید تا بتوانید در لحظه، مناسب با نیازهای مخاطبان پاسخگو باشید.

4. اثر یک گلوله برفی را ایجاد کنید

به سرقت رفته از: جیسون میلر – لینکدین (در حال حاضر در مایکروسافت – Jason Miller, LinkedIn)

وقتی یک قالب کلی برای رسیدن به موفقیت میسازی با تغییرات کوچک و به جا، هم میتونی موفقیت های بیشتری به دست بیاری.

هر یک از نمونه‌هایی که ما از کار جیسون میلر در لینکدین به اشتراک گذاشتیم چشم‌گیر است. با این حال، آنچه توجه من را جلب کرد، این است که چگونه جیسون برند The Sophisticated Marketer مبتدی را از یک کتاب الکترونیکی به یک منبع رسانه ای بزرگ رساند.

امروز، نام تجاری The Sophisticated Marketer در زمینه های زیر فعالیت دارد:

1. تولید پادکست
2. چاپ مجله و نسخه دیجیتالی آن هر سه ماه یک بار
3. برگزاری کلاس های کارشناسی ارشد

اگر محتوایی تولید کردید و طرفدار پیدا کرد یعنی کارتان را به خوبی انجام داده اید. اگر طرفدارتان شدند و شما آنها را به سمت محتواهای بیشتر هدایت کردید، ممکن است به عنوان یک فینالیست به لیست شرکت کنندگان Marketer of the Year  اضافه شوید.

5. درست استخدام کنید، سپس مسئولیت را تحویل دهید

به سرقت رفته از: بورلی جکسون، ام جی ام (Beverly Jackson, MGM Resorts International)

سالیان متمادی از داستان های مربوط فینالیست‌های بازاریابی محتوا خوشتان می آید و می خوانید و اگر دقت کرده باشید آن ها همیشه از گروه‌شان می گویند، به یک دلیل: زیرا همۀ آن‌ها مانند یک تیم ورزشی هستند.

وقتی که شما برای شرکتی که مارک‌های مختلفی (چه مخاطبان عمومی داشته باشند و چه خاص) دارد کار می‌کنید -مانند “بورلی جکسون” که برای ام جی ام بین المللی کار می کند- قطعا نمی‌توانید به تنهایی از پس انجام تمام کارها بربیایید.

به همین دلیل “بورلی” از استخدامِ درستِ سازندگان محتوا، استراتژیست‌ها و مدیران داخلی ابتدا اطمینان پیدا می‌کند و سپس به آن‌ها مسئولیت کارهایی را که باید انجام دهند، می‌دهد.

برای مثال، بیشتر تیم او می‌توانند فیلمبرداری و ویرایش کنند. آ‌ن‌ها می‌توانند به اطلاعات فعالیت‌های ورزشکاران و ستارگان و حتی این‌که از طرف چه شرکتی میان و اطلاعات پروازشان دسترسی پیدا کنند.

اگر شما ترکیب مناسبی از مردم را استخدام کنید ( “بورلی” بر این تأکید می‌کند که به معنی افرادی است که به خوبی با یکدیگر کار می‌کنند) کارتان بسیار آسان‌تر است. این‌گونه می گوید که، “جشنی رو شروع کن که به آدمایی که شرکت کردن خوش بگذره و مطمئن شو که همینطوری هم ادامه پیدا میکنه”.

6. اینفلوئنسر ها را جذب کنید

به سرقت رفته از: برانت سیسیور، زیروکس (Bertrand Cerisier, Xerox)

ما محتواهایی را تولید میکنیم که خودشون بخوان تایپ شن یا دوربین رو از ما بگیرن و ویدیوهایی بسازن که ما رو متقاعد کنه. هرچند که گاهی اوقات جایگزینی برای یک تجربه زنده وجود ندارد.

به نظر می‌رسد که زیروکس قصد دارد مطبوعات، تحلیلگران و تأثیرگذارهای فناوری را متقاعد کند که این شرکت 100 ساله چیزی جالب در مورد آینده کاری دارد.

تیم برتر زیروکس به رهبری “برتراند کریسیر”، مجموعه ای از رویدادهای شخصی و تجربیات در محل را برای اثبات این که زیروکس دنیای مدرن کار را درک می کند را توسعه داد. به این معنی که  خبرنگاران و سایر اینفلوئنسرها می توانند محصولات را در عمل ببینند و و بشنوند و دیدگاه تیم زیروکس را به صورت شخصی.

نتیجۀ آن پوشش در 518 نقطه جهان (400 میلیون تجربه) و این یعنی مزد زحماتش را گرفته است.

راز موفقیت؟ به جای حرف زدن عمل کردند.

شما از کجا ایده میدزدید؟ ممکن است متوجه شوید که من هیچ ایده ای برای سرقت از برنده بازاریابی محتوایی سال 2018 ندادم زیرا او به اندازه کافی از این موارد رو انتخاب کرده . نگران نباشید درموردش در سال 2019 توضیح میدم.

وقتی به دنبال الهام هستید، کجا دنبالش میگردید؟ آیا به دیگران در کسب و کار خود نگاه می کنید؟ برندگان جایزه؟ یا یه چیز کاملا متفاوت؟ تو نطرات بهم بگید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *