اصطلاح SMM که به معنی بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌باشد خلاصه شده کلمه Social Media Marketing است.برای بهبود رنکینگ سایت از SEO و برای معرفی کسب و کار در شبکه های اجتماعی از SMM استفاده می کنند.

امروزه مردم از موبایل برای گشتن در اینترنت بیشتر از لپ تاپ ها و کامپیوترها استفاده می کنند. در چنین شرایطی شبکه های اجتماعی بسیار محبوب می شوند زیرا استفاده از آن ها راحت است ، سرعت خوبی دارند ، امکان تعامل و ارتباط با دیگران را به ما می دهد و هزاران ویژگی دیگر که همگی به شما کمک خواهند کرد که از این موقعیت به نفع خودتان استفاده کنید.

اهمیت SMM

می توانید با نگاه کردن به اطرافیانتان متوجه شوید که بیشتر افراد جامعه در  شبکه های اجتماعی عضو هستند و ساعت های زیادی را در دنیای مجازی سپری می کنند. شما نیز می توانید از این اتفاق بهترین نتیجه را بگیرید. این شبکه ها هر کدام به نحوی روی سئو سایت (SEO) شما تاثیر می گذارند. با استفاده از هر کدام از این شبکه ها علاوه بر بازاریابی برای برندتان می توانید تاثیر مستقیم روی سئو سایت بگذارید. برای کسب و کارهایی که تازه شروع به کار کرده اند شبکه های اجتماعی نتیجه بسیار خوبی می دهد زیرا به راحتی می توان در شبکه های اجتماعی معروف شد و در نتیجه برندسازی کرد.

معرفی برند شما برای کاربران

با استفاده از تبلیغات و تولید محتوای جذاب برای شبکه های اجتماعی به راحتی هر کسب و کاری معروف خواهد شد و دلیل عمده این موضوع هم وجود اعضای فعال در شبکه های اجتماعی است.

اطمینان بیشتر کاربران

کاربران با شبکه های اجتماعی هر کسب و کاری راحت تر ارتباط برقرار می کنند و این احساس به آن ها دست می دهد که حرف هایشان زودتر شنیده خواهد شد و به جواب خواهند رسید. مثلا اگر در اینستاگرام سوالی در رابطه با جنس محصول یا سایز و هر چیزی برای کاربری پیش بیاید امکان اینکه سوال خود را بپرسد بیشتر است از زمانی که در سایت محصولات شما را می بیند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی - انتشار پست در شبکه های اجتماعی

سرعت زیاد انتشار توسط خود کاربران!!!

مطالب در شبکه های اجتماعی نسبت به سایت ها بسیار بهتر به اشتراک گذاشته می شوند. اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بسیار راحت و با سرعت زیادی انجام می شود که در نتیجه باعث می شود تا کاربران هر چیز جالبی را که دیدند برای دیگران هم به اشتراک بگذارند.

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

فقط کافی است صفحات پر بازدید را بشناسید و در آن ها تبلیغات خود را قرار دهید و شاهد افزایش کاربران خود باشید. بدون تبلیغات هم ممکن است بتوان برندسازی کرد ولی کاری بسیار زمان بر است.

توجه داشته باشید که هر صفحه یا پیج پربازدید مناسب تبلیغ شما نیست باید دقت کنید که مخاطبان صفحه‌ای که تبلیغات انجام می‎‌‌دهید شامل مخاطبان هدف شما باشند مثلا صفحه‌ای که در زمینه آشپزی  و کودکان فعالیت دارد و صفحه‌ای پربازدیدی هم هست برای تبلیغ لاستیک ماشین مناسب نیست چرا که مخاطبان آن صفحه بیشتر کاربرانی هستند که از ماشین و لاستیک سردر نمی‌آورند و علاقه‌ای به این زمینه ندارند.

و تجارت هایی همچون هتل ها، تورهای مسافرتی و یا فروشگاه های لباس می توانند مشتریان بسیاری در اینستاگرام بیابند و این شبکه اجتماعی برای تبلیغات این نوع تجارت ها بسیار مناسب می باشد اما تجارت هایی که طرف آنها تجارت های دیگر می باشند مثل کمپانی هایی که قطعاتی را تولید می کنند که باید کمپانی های ساخت دستگاه ها از آن ها خرید نمایند، باید مشتریان خود را در شبکه های اجتماعی دیگری مثل توییتر و مخصوصا لینکدین جستجو نمایند.(چگونه لینکدین به برندینگ شما کمک می‌کند؟ قسمت اول)

 

نکات بازاریابی در شبکه های اجتماعی

 

 برنامه ریزی برای ایجاد محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی

شما باید پیش از ایجاد محتوا برای شبکه های اجتماعی اهداف مشخص و برنامه ریزی مشخصی برای ایجاد محتوا و چگونگی انتخاب بهترین محتواها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی داشته باشید. برای مثال شما باید با استفاده از روش های جستجوی کلیدواژه ها، کلیدواژه های مناسبی برای ایجاد محتواهای مناسب پیرامون آنها در شبکه های اجتماعی بیابید که بتواند کاربران هدف شما را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را به سمت برند شما جذب نماید. جستجوی کلید واژه ها و انتخاب محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی اندکی با انتخاب کلیدواژه ها و محتواها برای وب سایت متفاوت می باشد، برای آنکه بتوانید ایده هایی برای ایجاد محتوا و انتخاب کلیدواژه ها بیابید بهتر است به پروفایل رقبا و تبلیغاتی که آنها در شبکه های اجتماعی ایجاد می کنند نگاهی بیاندازید.

 

ایجاد محتوای منحصر به فرد

شما باید به طور منظم محتواهایی را برای شبکه های اجتماعی ایجاد نمایید و محتوایی ایجاد کنید که هم برای کاربران شما جذاب باشد و هم کاربران شما آن را مفید بیابند و در عین حال تا حد ممکن مختصر و کوتاه باشد البته کوتاه بودن تنها برای برخی شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام کاربرد دارد. محتواهای شما در شبکه های اجتماعی می تواند بسیار متنوع باشد و محتواهای شما می تواند انواع مختلفی همچون محتواهای متنی، محتواهای شنیداری مثل فایل های صوتی و محتواهای دیداری مثل تصاویر، ویدیو ها و اینفوگرافیک ها را شامل گردد.

 

 داشتن لوگو برای برند- SMM

ایجاد یک لوگو یا تصویر مناسب و ثابت برای برند

همان طور که می دانید زمانی که یک برند شروع به کار می کند و می خواهد محصولات خود را به کاربران بشناساند اولین و مهم ترین چیزی که باید داشته باشد یک آرم یا یک لوگوی مناسب برای برند خود، می باشد. یکی از بهترین راه هایی که تجارت ها می توانند برند خود را به کاربران بشناسانند ایجاد یک لوگوی ساده و ثابت است که به در تمامی پست ها و تبلیغات آن برند از آن لوگو استفاده شود. شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهند که لوگوی خود را دائما در معرض دید کاربران قرار دهید تا به تدریج لوگوی شما برای کاربران به یک آرم شناخته شده مبدل گردد.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتقاع محتواهای وب سایت

شما می توانید پس از آنکه کاربران وفاداری در شبکه های اجتماعی یافتید و تعداد کاربران شما به حد نصاب رسید؛ از شبکه های اجتماعی برای ارتقاع محتوای وب سایت خود استفاده نمایید، یعنی زمانی که یک محتوای خوب در وب سایت خود ایجاد می کنید

لینک آن را به همراه بخشی از آن در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و از کاربران خود بخواهید که محتوای شما را در وب سایتتان مطالعه نماید و آن را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارند در این صورت اگر شما محتوای خوبی ایجاد نموده باشید علاوه بر آنکه محتوای شما بازدید و اشتراک گذاری های متعددی و بسیاری خواهد داشت، کاربران شما با اشتراک گذاری پست شما در شبکه های اجتماعی با دیگر دوستان خود برای پروفایل کاری شما هواداران (Follower) جدیدی جذب خواهند نمود. بدین طریق شما خواهید توانست تعاملی میان شبکه های اجتماعی و وب سایت خود ایجاد نمایید.

آنالیز نتایج - SMM

ارزیابی میزان موفقیت با استفاده از ابزارهای آنالیز نتایج

شما بدون آنکه داده های مربوط به نتایج حاصل از بازاریابی های خود در شبکه های اجتماعی را با استفاده از ابزارهای آنالیز طراحی شده بدین منظور مورد ارزیابی قرار دهید نخواهید توانست میزان سود دهی تکنیک های مورد استفاده خود برای بازاریابی شبکه های اجتماعی را ارزیابی نمایید. یکی از ابزارهای آنالیز داده ها که می تواند در ارزیابی نتایج حاصل از بازاریابی شبکه های اجتماعی برای شما بسیار مفید باشد Google Analytics می باشد که می تواند در ارزیابی نتایج بسیار قوی عمل نماید. شما می توانید با استفاده از این ابزار بررسی کنید که کدام استراتژی های بازاریابی شما در شبکه های اجتماعی توانسته اند عملکرد بهتر و موفق تری داشته باشند و بر روی آنها متمرکز شوید علاوه بر این شما خواهید توانست استراتژی هایی که برای شما سود چندانی نداشته اند را نیز بیابید و آنها را کنار بگذارید. دقت داشته باشید که شما باید آنالیز ها را به صورت مجزا برای هر یک از پلتفرم های شبکه های اجتماعی که در آنها به بازاریابی می پردازید، انجام دهید تا بتوانید نسبت به روش های به کار گرفته شده در هر یک از شبکه های اجتماعی دید بهتر و درست تری کسب نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *