آموزش اینفوگرافیک این روزها دغدغه بسیاری از افراد است. در ابتدا باید بدانیم اینفوگرافیک چیست؟

در اصل بیان اطلاعات به روش تصویری را اینفوگرافیک می‌گویند. اینفوگرافیک (Info graphic) کوتاه شده واژۀ (information graphic) است. مغز ما علاقهٔ زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت دیداری دارد و ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره می‌کند. مثلا به سه واژه میز، تلفن و لیوان فکر کنید، چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این واژه‌ها فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آن‌ها؟ پس همان‌طور که می‌بینید درک و یادگیری صورت فیزیکی و دیداری اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسان‌تر از فهم شکل نوشتاری آن‌ها است.

در حقیقت اینفوگرافیک‌ها برای ساده‌سازی و جذاب کردن اطلاعات به وجود آمد و در بیشتر در زمینه‌های فروش کالا و کسب و کار‌ اینترنتی مورد استقبال قرار گرفت. اگر زبان‌های مختلفی را در نظر بگیریم، یک اینفوگرافیک خوب باید برای همۀ زبان‌ها قابل درک باشد و اطلاعات کافی را در کمتربن زمان در اختیار مخاطبان هم‌زبان بگذارد.

اینفوگرافبک‌ها به 3 دسته تقسیم می شوند که این دسته‌بندی بر اساس شیوۀ پیاده سازی و نحوۀ نمایش اطلاعات به کاربر، عبارتند از:

 Static Infographic

اینفوگرافیک ایستا: که در آن تمام اطلاعات در یک مرحله به صورت یک تصویر به کاربر نمایش داده می‌شود.

 Dynamic Infographic

اینفوگرافیک پویا: این دسته از اینفوگرافیک‌ها به صورت متحرک در غالب انیمیشن و به تازگی در شبکه‌های اجتماعی به صورت فایل‌های GIF به کاربر نمایش داده می‌شود.

Interactive Infographic

اینفوگرافیک های تعاملی: این نوع اینفوگرافیک‌ها با کاربر در تعامل بوده و بر اساس انتخاب و داده‌هایی که از کاربر گرفته می‌شود ، اطلاعات را نمایش می‌دهند که معمولا در بستر وب سایت‌ها و یا اپلیکیشن طراحی می‌شود.

ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با مراحل کلی طراحی اینفوگرافیک آشنا کنیم.

1. انتخاب موضوع جذاب:

ایده

مهم‌ترین مرحله انتخاب موضوع است، که باید جذاب و به‌روز باشد. برای شروع می‌توانید از علاقه‌مندی‌هایتان شروع کنید و به دنبال تازه‌ترین مطالب در همان حوزه بگردید. یک راه دیگر این است که از اخبار جدید استفاده کنید، مثلا رنگ سالی که برای دنیای مد و فشن اعلام شده یا جدیدترین بازی‌ یا گجتی که وارد بازار شده است.

2. جمع‌آوری اطلاعات:

جمع‌آوری اطلاعات باید از منابع معتبر و منطبق بر جدیدترین اطلاعات روز باشد. در زمینۀ مطالب علمی بهتر است به وبسایت‌های دولتی و آموزشی (gov. یا  (edu.مانند دانشگاه‌ها، که وبسایت‌های امنی برای پیدا کردن اطلاعات دقیق هستند، مراجعه کنید. استفاده از ویکی پدیا توصیه نمی‌شود زیرا منبع علمی مناسبی محسوب نمی‌شود.

3. ابعاد متناسب:

اگر اینفوگرافیک‌ها به صورت عمودی طراحی شوند، حداکثر عرض آن‌ها 1000px و طول آن 10000px باشد و اگر به صورت افقی طراحی شوند، طول آن نباید بیشتر از 700px باشند.
با استفاده از این ابعاد می‌توانید مطمئن باشید که مخاطبان، فقط با اسکرول کردن یک سمت صفحه، قادر به مشاهده طرح در صفحه نمایش خود هستند.

4. تصویرسازی اطلاعات:

تنوع-رنگ

تصویرسازی باید به گونه‌ای باشد که اگر تمام متن یک اینفوگرافیک را حذف کنیم، تصویر باقی‌مانده، منظورمان را برساند و از طرفی مرتبط با موضوع اینفوگرافیک باشد. تصاویر انتخابی باید در یک دسته‌بندی قرار گیرد، مثلا اگر از تصاویر واقعی استفاده کردید، دیگر تصاویر انتزاعی را در اینفوگرافیک‌تان به کار نبربد.

1. تنوع رنگی متناسب:

استفاده از تنوع رنگ مناسب در نمایش اطلاعات بسیار مهم است. اینفوگرافیک‌هایی که تنوع رنگ بسیار بالا، رنگ های نامناسب و بسیار تیره دارند، هیچ‌گاه مورد علاقۀ مخاطبان نخواهد بود و برای خواندن اطلاعات آن وقت نخواهند گذاشت.

2.متن کم:

در توضیح موضوع مورد نظرمان باید سعی کنیم از زیاده‌نویسی پرهیز کنیم. بهتر است جملات تا حد ممکن کوتاه و کلیدی باشد. به‌طور کلی در نوشتن اطلاعات باید حد تعادل را رعایت کرد چرا که کم بودن نوشته‌ها باعث می‌شود مفاهیم به طور جامع منتقل نشود و زیاد بودن آن باعث می‌شود که مخاطب به خاطر اشباع اطلاعات از خواندن آن صرف نظر کند.

5. ساختار:

بعد از تعیین داستان و نوع اینفوگرافیک و جمع‌آوری داده‌ها، باید به بهترین نحو آنها را درکنار یکدیگر قرار داد و اینفوگرافی را طراحی کرد. بدون شک طراحی جذاب یک اینفوگرافی که مخاطب را درگیر خود کند، نیازمند سال‌ها تجربه و تمرین است. اینفوگرافیک باید دارای ساختاری منظم باشد که مخاطب دچار سردرگمی نشود. شرح موضوع و روند انجام آن باید بین نقطۀ شروع و پایان موضوع‌تان و با رعایت تقدم مراحل چیده شوند.

اینفوگرافیک انواع مختلفی دارد که شما میتوانید به تنهایی و یا ترکیب چند مدل از آن‌ها موضوع خود را به تصویر بکشید.

انواع اینفوگرافیک:

تایم لاین (برحسب زمان): Time Line

بیشتر وقتایی از این اینفوگرافیک استفاده می‌کنیم که بخواهیم اتفاقاتی که در یک بازۀ زمانی رخ داده را به نمایش بگذاریم. اغلب به صورت افقی طراحی می‌شود.

 

Timeline

فلوچارت و فرآیند: (Flowchart / Process)

این مدل از اینفوگرافیک برای نمایش فرایندهای تولیدی به کار می‌رود. معمولا از یک نقطه شروع و با شرح فرایند ادامه می‌یابد و در نقطه پایان نتیجه فرایند را نمایش می‌دهد. اما باید از کل فرایند شناخت دقیق داشته باشید.

 

chart info

 

بصری سازی داده‌ها: (Data Visualization)

با بصری کردن مقدارها از طریق جدول یا نمودار به راحتی می‌توان اطلاعات عددی و آماری را در اختیار مخاطب قرار داد.

 

Data Visualization

 

اطلاع‌رسان: (Informational/List)

نمایشگر یک سری اطلاعات جدا از هم و با موضوع یکسان است. در این نوع از اینفوگرافیک، محتوا دسته‌بندی می‌شود و بر نقاط مهم و کلیدی با استفاده از رنگ، شکل و اندازه تاکید می‌شود.

 

Informational/List

استفاده از انواع نمودارها: (Mixed chart)

وقتی استفاده می‌شود که آمار و ارقام زیادی داشته باشیم. در این مدل اینفوگرافی از انواع نمودارهای دایره‌ی، خطی و حتی وکتورها برای نمایش این ارقام استفاده می شود.

مقایسه ای: (Comparison)

زمانی که بخواهیم بین دو فرد، کالا، ایده و اتفاق مقایسه ای انجام دهیم از این مدل اینفوگرافی استفاده می‌کنیم. تضادها و شباهت هایشان، مزایای و معایب‌شان نسبت به یکدیگر کامل گویای هدف شما خواهد بود

.

موقعیت مکانی: (Location)

زمانی که بخواهیم شاخصه ای رو در موقعیت های مکانی منطقه ای یا کشوری به نمایش بگذاریم که اغلب جنبۀ مقایسه ایی دارند از این اینفوگرافیک استفاده می‌کنیم و معمولا از نقشه و آیکون های رنگی برای ساده سازی راهنمای نقشه استفاده می کنیم.

 

 

عکس واقعی: (Photographic)

ترکیبی از عکس، متن و اِلِمان های گرافیکی ساده است و معمولا از یک تصویر با کیفیت در پس زمینه استفاده می شود.

آناتومی: (Anantomical)

یکی از بهترین روش ها برای توصیف جزییات به جای اینکه بخواهیم از یک لیست برای توضیحات استفاده کنیم روی تصویر، با توضیحی مختصر تک تک قسمت ها رو معرفی می‌کنیم.

نکات کلیدی در طراحی اینفوگرافیک:

تم ها:

کمک گرفتن از تم موضوع برای طراحی اینفوگرافیک یکی از هوشمندانه ترین نکات است. حتما سعی کنید پس زمینه‌ای با تصاویر هم‌خوان داشته باشید.

جدا کننده ها:

جداکننده ها شامل خط چین، شماره، خط صاف و یا انواع شکل با رنگ بندی های متفاوت می‌شود و کاربرد آن جدا کردن قسمت‌های مختلف یک اینفوگرافیک است. اگر بین بخش‌های مختلف مرزی نگذارید مخاطب دچار سردرگمی می‌شود.

18 دیدگاه

  • رز
    رز

    خیلی جالب بود

    • مائده امیری
      مائده امیری

      ممنون که مطالعه کردید.
      امیدواریم که براتون مفید بوده باشه.

  • فردو
    فردو

    بسیار خوب. مطالب مفید، کوتاه با فونت و سایز و سایر ویژگی های بصری مناسب ارائه شده.

    • مائده امیری
      مائده امیری

      متشکرم
      امیدواریم که براتون کاربردی بوده باشه.

  • SA
    SA

    کوتاه و خیلی مفید بود

  • مائده امیری
    مائده امیری

    متشکرم
    امیدواریم که براتون کاربردی بوده باشه.

  • سعید
    سعید

    بسیار جالب

    • مائده امیری
      مائده امیری

      تشکر‌☺

  • مانیا حسین پور
    مانیا حسین پور

    خوب بود ممنون 🙂

  • aa
    aa

    سلام خسته نباشید
    من صفحه آرای روزنامه هستم ، قراره برای روزنامه اینفوگرافیک انجام بدم ، هیچ تجربه ای هم ندارم ، می تونید راهنماییم کنید که آیا این برنامه راحته یا مشکلاتی داره ، چون انجام این کار انتخابی هست و می تونم همون صفحه آرایی را انجام بدم؟

    • محمد حسین قپانداران
      محمد حسین قپانداران

      سلام
      وقتتون بخیر
      ممنون از لطفتون
      همکاران ما برای راهنمایی با شما تماس خواهند گرفت.

  • امیر
    امیر

    مختصر اما مفید . متشکرم

    • مائده امیری
      مائده امیری

      ممنون که وقت گذاشتید. امیدواریم براتون کاربردی باشه ☺

  • اشتراک ها: ۹ تکنیک لازم برای موشن گرافیست شدن – وردپرس من

  • رشیدی
    رشیدی

    بسیار عالی، هیچ سر رشته ای از اینفوگرافیک نداشتم، بصورت کامل و جامع آشنا شدم. برای کارم باید یاد بگیرم، زمان برای کلاس رفتن ندارم، لطفا راهنمایی کنید از چه روشی میتونم سریعتر یاد بگیرم.متشکرم

    • مائده امیری
      مائده امیری

      سلام. از اینکه که تونستیم تو این زمینه کمکتون کنیم خوشحالیم .
      برای طراحی اینفوگرافیک اول باید نمونه های زیادی رو ببینید و پیاده سازی کنید تا کم کم دستتون که راه افتاد خلاقیت رو به کارتون اضافه کنید.
      توصیه من اینه که بعد از خلاصه کردن متن و شماره گذاری و مشخص کردن درجه اهمیت هر بخش، تصویر سازی رو شروع کنید. فقط به تِم کار و رنگ بندی توجه زیادی داشته باشید.

  • فاطمه
    فاطمه

    خیلی ممنون بابت مطالب کاربردی و خلاصه و مفید

  • هادی
    هادی

    عالی.تا این رو نخونده بودم، تصورم از اینفوگرافیک یه چیز سطح پایین و غیر علمی بود.

دیدگاه خود را بنویسید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری ستاره زده شده اند *