استارت آپ

راهنمای جامع راه اندازی استارتاپ با ۵ نفر در ۵ گام

آیا تا حالا براتون این سؤال پیش آمده که استارتاپ چیه؟

استارت آپ به شرکت‌هایی گفته میشه که با هدف ارائه یک راه حل جدید برای حل یک مشکلِ موجود تأسیس می‌شوند، اما اینکه راه حلشان صد در صد کارآمد است را تضمین نمی‌کنند، یا بهتره بگیم یک گروه از افراد با انگیزه هستند که تلاش می‌کنند دنیا رو به جای بهتری تبدیل کنند. معمولا افراد به چند دلیل دست به خلق یک استارت آپ می‌زنند که مهم‌ترین دلیل آن تغییر دنیا با ایده‌ها و مهارت‌هاشون است و بقیه آن به دلیل: تغییر شغل فعلی، رئیس خود شدن و به روز رسانی ایده‌هایی که وجود دارد ولی ایراداتی داره می‌باشد.

حالا میخواهیم عواملی که برای راه اندازی یک استارتاپ موفق لازم و ضروری است را بررسی کنیم.

 

۱٫ایده استارتاپ:

ایده مهم‌ترین بخش یک استارت آپ است. نقطه اشتراک بین همۀ ایده های جدید رفع نیاز و مشکلات افراد است. برای همین علاوه بر خلاقانه بودن یک ایده  باید به کارایی آن برای مردم نیز توجه کرد.

اکثر ایده‌های استارتاپی محصولی معرفی می‌کنند که:

  • قبلاً وجود نداشته اند و حتی کسی هم به آن محصول نیازی نداشته است مثل اکثر وسایل دیجیتالی یا وجود دارد.
  • محصول یا خدماتی که موجود هست اما یک سری اشکال قابل حل شدن و قابلیت بهبود دارد که دیده نشده است.

خب شما برای پیدا کردن این ایده‌ها یا باید خودتون به این مشکلات برخورده باشید و یا جستجو کردن را شروع کنید. از جستجو در شبکه های اجتماعی، نظرات کاربران و مارکت های اپلیکیشن غافل نمونید.

ایده

۲٫تیم استارتاپی:

در ابتدا باید یک تیم از افراد با ویژگی‌های: با انگیزه، انعطاف پذیر، دارای مهارت مورد نیاز شما و فعال تشکیل بدهید. اگر افکار شما و هم گروهی‌هایتان در یک راستا باشد شما را در رسیدن سریع‌تر به هدف‌تان کمک میکند. داشتن تیم قدرتمند برای پیشرفت کسب و کار بسیار مهم است. بزرگترین هزینه باید برای داشتن تیم قدرتمند انجام شود و این تیم فرهنگ شرکت را می‌سازد، توانایی‌ها را تکمیل و در نهایت سرمایه گذار جذب می‌کند.

نکته بسیار مهمی که انتخاب اعضای تیم باید در نظر بگیرید جذب این ۵ نفر است در حقیقت این پنج نفر جز افراد اصلی تیم موفق هستند:

  • استراتژیست بازار: استراتژیست بازاریابی مسئول ارتباطات مشتری، گزارش، مدیریت، ارتباطات فروشندگان، برنامه ریزی استراتژیک (شامل انجام تحقیق، ایجاد توصیه های بازاریابی و ایجاد برنامه های رسانه ای) و توسعه فرصت‌های تیم است.
  •  مدیر شبکه اجتماعی: متخصص مدیریت جوامع آنلاین است. آنها بررسی می‌کنند که چگونه می‌توان کاربران هدف را شناسایی کرد (کاربران هدف یعنی کسانی که ممکن است به یک محصول یا خدمات خاص علاقه‌مند باشند) و راه‌هایی برای جذب این کاربران در الگوی کسب و کار ارائه می‌دهند.
  • تولید کننده محتوا: کسی که مسئول ایجاد محتوای مناسب برای سازمان است که به طور فعال محتواهای جذاب در قالب‌های متفاوت مثل ویدیویی، متنی، تصویری و … تولید می‌کند.
  • آنالیزور: کار آنالیزور یا همان تحلیلگر داده‌ها این است که داده‌ها را بگیرد و از آن برای کمک به شرکت در تصمیم‌گیری بهتر کسب و کار استفاده کند.
  • متخصص فنی: با توجه به نوع کسب و کار شما باید یک متخصص فنی که می‌تواند تمام نیازهای فنی کسب و کار را مدیریت کند در تیم حضور داشته باشد.

 

تیم

۳٫ مدل کسب و کار (Business Model) یک استارتاپ:

الگوی تجاری منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف میکند. که باید قبل از شروع به کار آماده شود. ۹ جز سازندۀ آن عبارتند از:

  • بخش‌ مشتری: گروه‌های مختلفی از افراد یا سازمان‌هایی که شرکت قصد رفع مشکل و خدمت به آن‌ها را دارد.
  • بخش ارزش پیشنهادی: بسته‌ای از محصولات و خدمات که برای یک مشتری خاص ارزش خلق می‌نماید.
  • کانال‌ها: نحوۀ ارتباط شرکت با بخش مشتریان به منظور ارائه ارزش پیشنهادی مورد نظر است.
  • ارتباط با مشتری: انواع روابطی که شرکت با بخش خاصی از مشتریان برقرار می کند.
  • جریان‌های درآمدی: درآمدی که شرکت از هر بخش مشتری کسب می کند.
  • منابع کلیدی: مهم‌ترین دارایی‌های مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب و کار است.
  • فعالیت‌های کلیدی: مهم‌ترین کارهای مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب و کار است.
  • مشارکت‌های کلیدی: مشارکت‌های کلیدی شبکه‌ای تأمین کنندگان را که باعث عملکرد صحیح کسب و کار می‌شوند را توصیف میکند.
  • ساختار هزینه: تمام هزینه‌هایی که اجرای مدل کسب و کار با خود به همراه دارد.

این موارد را باید تا انتهای اجرای طرح خود به صورت متداوم در نظر بگیرید و با توجه به تغییراتی که در سیستم ایجاد میشود هوشمندانه مدل کسب و کار خود را با تغییرات تطبیق دهید.

بوم کسب و کار

۴٫سرمایه استارتاپ:

سرمایه اولیه معمولا مقدار محدودی است این مبلغ بر اساس استارت آپ متفاوت است و در ایران می توان این مبلغ را بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفت. اگر یک استارت آپ بتواند رشد کند سرمایه گذارانی پیدا خواهند شد که تمایل به سرمایه گذاری داشته باشند.

 

سرمایه

۵٫زمان‌بندی یک استارتاپ:

اگر استارت آپ خود را در زمان‌بندی به موقع راه اندازی کنید امکان موفقیت آن زیاد است. اگر ایده‌ای داشته باشد که شرایط استفاده از آن هنوز آماده نشده باشد یا حتا بلعکس ایده‌ای باشد که زمان استفاده از آن گذشته باشد موفق نخواهید شد. باید مطابق به شرایط موجود شروع به کار کنید.

یک مثال از استارت آپ‌هایی که به دلیل عدم آمادگی شرایط زمانی شکست خورد شرکت Z.com بود که به دلیل مشکل پهنای باند در سال ۲۰۰۰-۱۹۹۹ و مشکل Codec با ادوبی فلش تماشای آنلاین ویدیو برای کاربران بسیار سخت بود و سرانجام در سال ۲۰۰۳ با افزایش پهنای باند و حل شدن مشکل ادوبی فلش و Codec یوتیوب وارد میدان شد و گوی رقابت را از Z.com ربود.

اگر از ۱۰۰ درصد موفقیت یک استارت آپ بخواهیم به موارد بالا درصد دهیم :

زمان بندی

 

  • ایده: ۲۸%
  • تیم: ۳۲%
  • مدل کسب و کار: ۲۴%
  • سرمایه: ۱۴%
  • زمان‌بندی: ۴۳%

همانطور که می‌بینید زمان‌بندی مناسب مهمترین بخش از شروع یک استارت آپ است. استارت آپ ها برای بزرگ شدن و مشهور شدن ایجاد می‌شوند و اگر ظرف مدت ۳ سال به این موفقیت نرسند تقریبا از بین رفته محسوب می‌شوند.

حالا میخواهیم تفاوت کسب و کارهای کوچک و استارت آپ را توضیح دهیم:

کسب و کار های کوچک مثل سوپرمارکت‌های محل شامل موارد زیر می‌باشند:

  • دارای کارمند کم
  • کم ریسک (حتی گاهی بدون ریسک)
  • کم درآمد
  • بدون برنامه برای توسعه و تبدیل شدن به یک کسب و کار بزرگ تر
  • بدون ایده

اما استارت آپ ها ذاتآ از میل به شهرت، بلند پروازی و کسب درآمد زیاد به وجود می‌آیند. هدف آن‌ها شروع از یک نقطه کوچک و رسیدن به یک کمپانی بزرگ و شناخته شده است و بالطبع دارای ریسک‌های بزرگ و رفته رفته تعداد کارمندان بیشتر است.

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (6 5, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *