همه چیز در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار

گوگل الگوریتم‌های مختلفی برای رتبه‌بندی دارد که یکی از آن‌ها مرغ مگس خوار است. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۳ معرفی شد، اما حدودا یک ماه قبل از این تاریخ شروع به کار کرده بود. هدف اصلی این الگوریتم این است که با مرتب کردن میلیاردها صفحۀ وب، بتواند بهترین نتیجۀ ممکن را به کاربر نمایش دهد و با درک رفتار کاربر بتواند رضایتش را کسب کند. این الگوریتم بر روی بهینه سازی عبارت جستجوی کاربران و استخراج مفهوم درست آن تمرکز دارد.

الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن بیشتر تمرکزشان را روی روش‌های شناسایی اسپم گذاشته بودند، وظیفه گوگل پاندا شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از وب‌سایت‌های دیگر را به عهده دارد و گوگل پنگوئن شناسایی لینک‌های اسپم و وب سایت‌هایی که با خریدن لینک رنکینگ خود را بالا می‌برند را بر عهده دارد. الگوریتم مرغ مگس خوار بر خلاف پاندا و پنگوئن یک افزونه ضد اسپم نیست بلکه افزونه‌ای برای تجزیه و تحلیل عباراتی که کاربر برای جستجو وارد می کند، است.

بر خلاف دو الگوریتم دیگر گوگل یعنی گوگل پاندا و پنگوئن، مرغ مگس خوار در رتبه‌بندی سایت‌ها تغییراتی ایجاد نکرد اما اکثر سئو کاران بر این باورند که این الگوریتم تاثیرات مثبتی در نتایج جست و جوی گوگل به وجود آورده است. بر خلاف این دو الگوریتم، مرغ مگس خوار جریمه ای برای سایت‌ها ندارد.
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا مرغ مگس خوار؟ ویژگی اصلی مرغ مگس خوار سرعت و دقت این پرنده است، دقیقا کاری که این الگوریتم در پیدا کردن بهترین نتیجه برای عبارت جستجو شده انجام می‌دهد.

مرغ مگس خوار چگونه جستجو می‌کند؟

ابتدا برای کلمات مترادف پیدا می‌کند و با استفاده از آن‌ها به منظور مخاطب دست پیدا می‌کند. مثلا شما عبارت “نزدیکترین رستوران چینی به خانه من کجاست؟” در این عبارت برای کلمه کجا، مکان و برای رستوران چینی، رستوران های خاص در نظر گرفته می شود. یک موتور جستجوی متداول احتمالا بر یافتن نظایر کلمات مثلا یافتن صفحه ای حاوی کلمه “رستوران چینی” تمرکز می کند و صفحاتی را نمایش می‌دهد که فقط از این کلمه در آن استفاده شده، اما مرغ مگس خوار بر معانی پشت کلمات تمرکز می‌کند. لوکیشن خانۀ شما را، در صورتی که آن را با گوگل به اشتراک گذاشته باشید، درک می کند. منظور شما را خواهد دانست که “غذاهای چینی” یعنی شما به دنبال نوع خاصی از غذا هستید. آگاهی از تمام این معانی می تواند گوگل را در فراتر رفتن از یافتن تنها صفحاتی حاوی کلمات متناظر یاری کند.

انواع جستجوی الگوریتم مرغ مگس خوار:

جستجوی محاوره‌ای گوگل (Conversational search)

این الگوریتم با پردازش زبان طبیعی، نتایج جستجو را برای لغات کوتاه و حتی لغات طولانی نمایش می‌دهد و با درک معنایی، به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به راحتی موضوعات کلی و جزیی را جستجو کنند.

جستجوی انسانی گوگل (Human search)

اگر ۱۰ سال پیش درمورد یک شخص خاص یا یک مطلب خاص از گوگل استفاده کرده اید حتما به خاطر دارید که یافتن اطلاعات در مورد مطالب خاص در اینترنت یا وجود نداشت یا چقدر سخت میشد به آن دسترسی پیدا کرد. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با استفاده از مباحث هم معنی موفق شد این مشکل را حل کند. به عنوان مثال اگر در گذشته عبارت “رئیس جمهور انگلیس” را جستجو می کردید به نتیجه خاصی نمی رسیدید. زیرا نظام حکومتی انگلیس فاقد رئیس جمهور است. الگوریتم مرغ مگس خوار به کاربر اجازه می‌دهد آنچه نمیداند را بفهمد و به کاربر کمک کند به نتایجی که مد نظرش است برسد. با اینکار گوگل به رفتار انسانی نزدیک تر شد.

جستجوی صوتی گوگل (Voice search)

با ترکیب قدرت پردازش سرچ زبان محاوره‌ای و توانایی درک منظور کاربر بر اساس داده‌های محلی، می‌تواند پردازش کند زبان ورودی برای چه منطقه‌ای است و با درک معنی کلمات بهترین نتیجه را ارائه دهد.

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 5, میانگین: 4٫00 از 5)
Loading...

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *