۸ ویژگی مهم یک گیمیفیکیشن

تاحالا به این فکر کردید که گیمیفیکیشن یا بازی چیه؟

Gamification یا همان بازی سازی یک روند بازی گونه ست با هدف درگیر کردن مخاطب در سایت، اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی و حتی بازی‌های فیزیکی که در ادامه توضیح بیشتری درموردش خواهیم داد.

واژه‌ی گیمیفیکیشن در سال ۲۰۰۳ توسط نیک پلینگ ابداع شد، اما محبوبیت خود را در سال ۲۰۱۰ یافت. هدف گیمیفیکیشن بالاتر از سرگرم کردن کاربر است، در واقع هدف اصلی آن بازاریابی، برندینگ و آموزش است. اولین بار یک ایرلاین هوایی از این روش برای کسب و کارش استفاده کرد، به این صورت که مشتریان به ازای مایل هایی که با هواپیما طی می کردند امتیاز می گرفتند و مشتری می توانست از این امتیازها در پروازهای بعدی برای خریدن بلیط استفاده کند. یک مثال دیگر که حتما آن را دیده‌اید، تراکت‌های تخفیف‌دار است، که برای شما تخفیفی برای خدمات ارائه شده، در ازای تحویل تراکت در نظر گرفته می‌شود. حال اگر شما به آن محصول ارائه شده نیاز داشته باشید وارد بازی می‌شوید یا حتی ممکن است آن برگه را نگه دارید که بعداً از آن استفاده کنید. یک مثال دیگر کافی شاپ‌هایی که همراه صورت حساب شما یک کارت طراحی شده به شما می‌دهد که در صورت داشتن ۵ کارت شما می‌توانید یک فنجان قهوه مهمان کافی شاپ باشید. که این ساده‌ترین نوع گیمیفیکیشن و به صورت فیزیکی است.

در گیمیفیکیشن‌ های اپلیکیشنی، به بازی SnappQ که با طرح ۱۲ سوال هم جنبۀ افزایش اطلاعات عمومی و هم جنبۀ رقابتی دارد‌، می‌توان اشاره کرد و در وبسایت ها به مسابقۀ پچ پچ تایم که محوریت آن تمرکز بر مخاطبان کروسان پچ پچ بود.

گیمیفیکیشن باید چند خصوصیت داشته باشه:

۱٫ لذت بخش و جذاب باشه که باعث ایجاد وفاداری در کاربر بشه و بالطبع شما زمانی که یک تجربه خوب از یک بازی داشته باشید قطعا به دوستانتون پیشنهاد می‌دهید و این موضوع باعت وایرال شدن یک بازی می‌شود.

۲٫ باید حس کنجکاوی را برانگیزد.

۳٫ ساده، کوتاه و قابل فهم باشد که باعث سردرگمی کاربر نشود.

۴٫ از اغراق بپرهیزید. به طور مثال جایزه‌های بزرگ و غیر قابل باور در نظر نگیرید.

۵٫ طراحان حرفه‌ای ux استخدام کنید، طراحی بد مورد استقبال قرار نمیگیرد و باعث ترک بازی می‌شود.

۶٫ بازی را بر مبنای پرسونایی که هیچ بازی ای انجام نداده طراحی نکنید. می‌توان اشاره کرد.

۷٫ جنبه آموزشی را در نظر بگیرید.

۸٫ حتما از تکنیک‌های بازی مثل امتیازدهی، رقابت و جایزه استفاده کنید.

 

به طور کلی کاربر زمانی که وارد بازی می‌شود ۴ مرحله را می‌گذراند:

۱٫ کشف (Discovery):

چه جوری، کی، کجا و به چه ویژگی ای شما را می‌شناسد. یعنی شناخت کلی کاربر از شما لحظه ای که وارد بازی شما می‌شود.

۲٫ ورود به بازی (Onboarding):

اولین باری که کاربر وارد بازی شما می‌شود.

۳٫ تکرار (Scaffolding):

درگیر شدن مخاطب در بازی و گذراندن وقت.

۴٫ خروج (End game):

جایی که کاربر به پایان بازی رسیده است که لزوما به معنی تمام شدن بازی نیست. ممکنه به علت خستگی از بازی باشه یا حتی ممکنه بعد از گذشتن مدتی در رتبۀ اول، حس رقابت در کاربر از بین برود و باعث ترک بازی شود.

سخت‌ترین مرحله، تکرار است. باید از تکنیک‌هایی استفاده شود که کاربر به مراتب و به مدت طولانی از بازی استفاده کنه به گونه‌ که بازی برایش خسته کننده نباشد.

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 5, میانگین: 5٫00 از 5)
Loading...

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *