مخاطب شناسی (شناسایی نیازهای مخاطبان از طریق تحقیق)

مهمترین عنصر در تعیین محتوای سایت مخاطبان آن می‌باشند. این مخاطبان می‌توانند درون یا بیرون از سازمان باشند، قشری خاص باشند یا بصورت عمومی از سایت استفاده نمایند. لذا می‌بایست ابتدا ویژگی‌های مخاطبان سایت را مشخص نمود.

اکثریت مخاطبان دارای چه سن، جنس، تحصیلات یا سطح اجتماعی‌ای هستند، آیا سواد رسانه‌ای لازم را برای بهره‌برداری از سایت دارند. برای چه کاری به سایت مراجعه می‌کنند و توقع دارند چه خدماتی به ایشان از طریق سایت ارائه شود. تا کنون چند بار به سایت سازمان مراجعه نموده‌اند و آیا سایت نیاز ایشان را مرتفع نموده است.

08

نگارش برخط برای پاسخ به سوالات فوق از دو روش تحقیق میدانی (پرسش از مراجعه کنندگان حضوری به سازمان یا کارکنان سازمان) و روش الکترونیک (نظرسنجی آنلاین از مخاطبین) که البته هرکدام از روش‌ها نکات مثبت و منفی خود را دارند اما در صورتیکه سایت نوپا بوده یا مخاطبان زیادی ندارد می‌بایست از روش تحقیق میدانی استفاده نمود.