شبکه های اجتماعی وسیله ای آنلاین برای ارتباطات، ارسال و دریافت، همکاری و ترویج از طریق شبکه های به هم پیوسته و وابسته از مردم، جوامع و سازمان ها است که توسط ظرفیت های فن آوری و جابجایی (ارتباطات) تقویت شده اند. [۱]

برای اینکه در این شبکه های اجتماعی و به صورت کلی در میان گروه‌هایی از مردم دیده شوید نیاز است، ۶ مرحله اصلی زیر را طی کنید:

۱٫ جمع آوری محتوای خام (همه دارند)

محتوای خام، شامل تمام مستندات و محتواهایی می شود که در سازمان وجود دارد، این محتوا می تواند در ذهن مدیران سازمان، کارکنان، فعالیت های رقبا یا حتی مخاطبان سازمان شما باشد. البته کم یا زیاد بودن محتوا (درجه خلوص) به میزان فعالیت اعضای سازمان بستگی دارد. هرچه فعالیت اعضای سازمان بیشتر باشد، عیار طلای بدست آمده از این معدن محتوا بیشتر خواهد شد.

۲٫ دسته بندی محتوا و تبدیل آن به محتوا (مواد) اولیه (بعضی ها دارند)

در مرحله بعد شما باید محتوای خام جمع آوری شده را در دسته بندی‌های جامع و مناسب قرار دهید. این دسته بندی ها باید براساس کلیدواژه های مرتبط با اهداف سازمان، محصولات و خدمات باشد.

۳٫ شناخت نیاز مخاطب (بعضی ها دارند)

مخاطب (مشتری) عنصر وجودی هر رسانه (کسب و کار) است! این مخاطب می تواند شامل عموم مردم، همکاران ما در سازمان، مشتریان شخصی یا شرکتی، یا حتی یک شخص خاص (تک مشتری بزرگ) باشد. هر که هست، وب سایت ما برای او راه اندازی شده و بقا دارد، شناخت صحیح مخاطب، نیازهای آن و پاسخ به این نیازها براساس استراتژی سازمان، مبنای هر محتوایی است که انتشار می یابد.

دپارتمان نیازسنجی نگارش برخط، بنا بر اقتضاء مشتریان با استفاده از تکنیک های علمی نیاز سنجی (مصاحبه عمیق، روش دلفی، گروه های کانون، تحلیل های سلسله مراتبی، تحلیل عاملی و ...)، نسبت به شناسایی و تحلیل نیاز مخاطبان، اقدام می نماید.

نتیجه نیازسنجی برای شما، تعیین اولویت ها توسط مخاطبان شامل نوع و ساختار محتوایی، کلمات کلیدی، و ... می باشد.

۴٫ تولید محتوای متناسب با نیاز مخاطب (کمتر کسی دارد)

تا این مرحله اجزای پازل محتوا آماده شده است و می بایست به شکلی صحیح در قالب محتوا قرار گیرد تا تصویری کامل از پیام شما را به مخاطب انتقال دهد. هر پیام نمادی از هویت سازمان شماست،

نگارش برخط در کنار شما با تولید محتوای استاندارد و متناسب با نیاز مخاطبان نسبت به ارتقاء تصویر کارا و توانمند در نظر مخاطبان اقدام می نماید. تولید محتوای پایه (درباره ما، معرفی محصولات و خدمات)، خبر، گزارش، محتوای آموزشی و ... در قالب متن، تصویر، اینفوگرافی، نمودار، فیلم و ... برای انتشار در شبکه های اجتماعی مختلف (اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، آپارات، لینکدین و ...) خدمتی است که ما ارائه می کنیم.

۵٫ بررسی بازخورد محتوا (کمتر کسی دارد)

حالا زمان آن رسیده است که محتوای تولید شده خود را مورد ارزیابی قرار دهید. برای این کار باید با استفاده از ابزارهای ارزیابی کمی و کیفی بازخوردهای مخاطبان شبکه اجتماعی خود را یافته و آنها را تحلیل نمایید. بررسی محتوا و کمیت نظرات، لایک‌ها، تعداد بازدید، نرخ پرش و تحلیل های گرافیکی حاصل از آن‌ها از جمه خدماتی است که نگارش برخط به شما ارائه خواهد کرد.

۶٫ باز تولید محتوا براساس بازخورد محتوا (کمتر کسی دارد)

تا به اینجا تمامی نیازهای مخاطبان و بازخوردهای آن‌ها از محتوای اولیه خود را به دست آورده اید. حال وقت آن رسیده است که این محتوا را برای مخاطبان خود سفارشی سازی کنید.
ما در این مرحله و با استفاده از داده های تحلیل شده و بررسی بازخوردها به تولید محتوای بهینه شده برای مخاطبانتان اقدام می‌نماییم و تا رسیدن به اهداف محتوایی شما و جذب مخاطبان بیشتر در کنار شما خواهیم بود.

۱٫ بازاریابی در شبکه های اجتماعی، پروفسور مایکل سولومون، پروفسور تریسی توتن