آموزش اینفوگرافیک در پنج مرحله

آموزش اینفوگرافیک این روزها دغدغه بسیاری از افراد است. در ابتدا باید بدانیم اینفوگرافیک چیست؟

در اصل بیان اطلاعات به روش تصویری را اینفوگرافیک می‌گویند. اینفوگرافیک (Info graphic) کوتاه شده واژۀ (information graphic) است. مغز ما علاقهٔ زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت دیداری دارد و ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل دیداری ذخیره می‌کند. مثلا به سه واژه میز، تلفن و لیوان فکر کنید، چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این واژه‌ها فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آن‌ها؟ پس همان‌طور که می‌بینید درک و یادگیری صورت فیزیکی و دیداری اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسان‌تر از فهم شکل نوشتاری آن‌ها است.

در حقیقت اینفوگرافیک‌ها برای ساده‌سازی و جذاب کردن اطلاعات به وجود آمد و در بیشتر در زمینه‌های فروش کالا و کسب و کار‌ اینترنتی مورد استقبال قرار گرفت. اگر زبان‌های مختلفی را در نظر بگیریم، یک اینفوگرافیک خوب باید برای همۀ زبان‌ها قابل درک باشد و اطلاعات کافی را در کمتربن زمان در اختیار مخاطبان هم‌زبان بگذارد.

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافبک‌ها به ۳ دسته تقسیم می شوند که این دسته‌بندی بر اساس شیوۀ پیاده سازی و نحوۀ نمایش اطلاعات به کاربر، عبارتند از:

 Static Infographic

اینفوگرافیک ایستا: که در آن تمام اطلاعات در یک مرحله به صورت یک تصویر به کاربر نمایش داده می‌شود.

 Dynamic Infographic

اینفوگرافیک پویا: این دسته از اینفوگرافیک‌ها به صورت متحرک در غالب انیمیشن و به تازگی در شبکه‌های اجتماعی به صورت فایل‌های GIF به کاربر نمایش داده می‌شود.

Interactive Infographic

اینفوگرافیک های تعاملی: این نوع اینفوگرافیک‌ها با کاربر در تعامل بوده و بر اساس انتخاب و داده‌هایی که از کاربر گرفته می‌شود ، اطلاعات را نمایش می‌دهند که معمولا در بستر وب سایت‌ها و یا اپلیکیشن طراحی می‌شود.

ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با مراحل کلی طراحی اینفوگرافیک آشنا کنیم.

۱٫ انتخاب موضوع جذاب:

ایده

مهم‌ترین مرحله انتخاب موضوع است، که باید جذاب و به‌روز باشد. برای شروع می‌توانید از علاقه‌مندی‌هایتان شروع کنید و به دنبال تازه‌ترین مطالب در همان حوزه بگردید. یک راه دیگر این است که از اخبار جدید استفاده کنید، مثلا رنگ سالی که برای دنیای مد و فشن اعلام شده یا جدیدترین بازی‌ یا گجتی که وارد بازار شده است.

۲٫ جمع‌آوری اطلاعات:

جستجو

جمع‌آوری اطلاعات باید از منابع معتبر و منطبق بر جدیدترین اطلاعات روز باشد. در زمینۀ مطالب علمی بهتر است به وبسایت‌های دولتی و آموزشی (gov. یا  (edu.مانند دانشگاه‌ها، که وبسایت‌های امنی برای پیدا کردن اطلاعات دقیق هستند، مراجعه کنید. استفاده از ویکی پدیا توصیه نمی‌شود زیرا منبع علمی مناسبی محسوب نمی‌شود.

۳٫ ابعاد متناسب:

ابعاد

اگر اینفوگرافیک‌ها به صورت عمودی طراحی شوند، حداکثر عرض آن‌ها ۱۰۰۰px و طول آن ۱۰۰۰۰px باشد و اگر به صورت افقی طراحی شوند، طول آن نباید بیشتر از ۷۰۰px باشند.
با استفاده از این ابعاد می‌توانید مطمئن باشید که مخاطبان، فقط با اسکرول کردن یک سمت صفحه، قادر به مشاهده طرح در صفحه نمایش خود هستند.

۴٫ تصویرسازی اطلاعات:

تنوع-رنگ

تصویرسازی باید به گونه‌ای باشد که اگر تمام متن یک اینفوگرافیک را حذف کنیم، تصویر باقی‌مانده، منظورمان را برساند و از طرفی مرتبط با موضوع اینفوگرافیک باشد. تصاویر انتخابی باید در یک دسته‌بندی قرار گیرد، مثلا اگر از تصاویر واقعی استفاده کردید، دیگر تصاویر انتزاعی را در اینفوگرافیک‌تان به کار نبربد.

۱٫ تنوع رنگی متناسب:

استفاده از تنوع رنگ مناسب در نمایش اطلاعات بسیار مهم است. اینفوگرافیک‌هایی که تنوع رنگ بسیار بالا، رنگ های نامناسب و بسیار تیره دارند، هیچ‌گاه مورد علاقۀ مخاطبان نخواهد بود و برای خواندن اطلاعات آن وقت نخواهند گذاشت.

۲٫متن کم:

در توضیح موضوع مورد نظرمان باید سعی کنیم از زیاده‌نویسی پرهیز کنیم. بهتر است جملات تا حد ممکن کوتاه و کلیدی باشد. به‌طور کلی در نوشتن اطلاعات باید حد تعادل را رعایت کرد چرا که کم بودن نوشته‌ها باعث می‌شود مفاهیم به طور جامع منتقل نشود و زیاد بودن آن باعث می‌شود که مخاطب به خاطر اشباع اطلاعات از خواندن آن صرف نظر کند.

۵٫ ساختار:ساختار

بعد از تعیین داستان و نوع اینفوگرافیک و جمع‌آوری داده‌ها، باید به بهترین نحو آنها را درکنار یکدیگر قرار داد و اینفوگرافی را طراحی کرد. بدون شک طراحی جذاب یک اینفوگرافی که مخاطب را درگیر خود کند، نیازمند سال‌ها تجربه و تمرین است. اینفوگرافیک باید دارای ساختاری منظم باشد که مخاطب دچار سردرگمی نشود. شرح موضوع و روند انجام آن باید بین نقطۀ شروع و پایان موضوع‌تان و با رعایت تقدم مراحل چیده شوند.

0 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *